Kortslutning fra venstresida

Jon Anders Skau / Agder Energi

I regi av Senterpartiet, SV, Nei til EU og andre ytterliggående stemmer i europapolitikken, mobiliseres det mot EUs energisamarbeid. Strømmen skal i følge dem gis bort og bli dobbelt så dyr, og med det legge ned tusenvis av industriarbeidsplasser. Det er selvsagt ikke riktig.

Energiforsyningen er en av EUs største kilder til utslipp av klimagasser. Skal Europa nå sine klimamål må disse utslippene fjernes, og det krever fungerende energimarkeder på tvers av landegrensene og en massiv satsning på fornybar energi.

Norge sitter på en fantastisk ressurs: utslippsfri og regulerbar vannkraft. Med utbygging av sol og vind i Europa blir denne kraften stadig mer verdifull. Vår regulerbare vannkraft suppleres i perioder med importert energi når forholdende er optimale og fornybarproduksjonen er større enn forbruket i EU. Dette samarbeidet er med på å gjøre det mulig å nå de ambisiøse klimamålene Norge og EU har satt seg.

Norge er allerede tett integrert i det nordiske og europeiske kraftmarkedet. Norge og Norden har vært i front i å bygge kabler for kraftutveksling og sikre felles regler og tilgang til markedene. EUs tredje energimarkedspakke representerer på flere måter en tilnærming til det norske og nordiske systemet. Likevel er det flere som vil fremstille dette direktivet som noe helt nytt i norsk og europeisk energipolitikk.

En innlemmelse av direktivet i sin helhet vil ikke føre til salg av «arvesølvet», slik enkelte hevder. Om lag 90 prosent av norsk kraftproduksjon er offentlig eid. Kommunene, fylkene og staten eier nesten all vannkraft. Slik vil det fortsette å være. De grunnleggende elementene i norsk energipolitikk ligger fast. Norske myndigheter skal fortsatt avgjøre konsesjoner til produksjonsanlegg, strømnett og utenlandskabler. Et harmonisert regelverk med EU for energimarkedene gir ikke EU råderett over norske naturressurser.

ACER er ikke et lovgivende organ, men har beslutningsmyndighet i enkelte spørsmål knyttet til utveksling av strøm mellom land dersom landende selv ikke klarer å komme til enighet. Hovedformålet med ACER er samarbeid for å sikre harmonisert regelverk i et felles marked. Her kan Norge velge å sitte ved bordet – eller å la være.

Petter N. Toldnæs
Leder, Agder Venstre