Det må være et nasjonalt ansvar for staten å følge opp med økonomiske rammer for fylkesvegfergedrifta. Det er ikke nok at Stortinget vedtar strenge og helt nødvendige nasjonale miljøkrav for framtidig fergedrift. I tillegg må staten i langt større grad ta hensyn til kostnadsøkningene ved miljøtilpasninger og nødvendige kapasitetsøkninger grunnet sterk trafikkvekst.
Møre og Romsdal fylkeskommune er – som det største fergefylket – godt i gang med å skifte ut en aldrende og utrangert fergeflåte med nye, fornybare ferger. Sammen med de andre større fergefylka er vi i startfasen på en fergerevolusjon som i løpet av de neste 6-8 åra vil gi næringsliv og innbyggere langs norskekysten et totalt sett helt nytt og framtidsretta fergetilbud.
Et samla Storting ba for to år siden regjeringa sikre at alle ferger – statlige som fylkeskommunale – benytter lav- og nullutslippsteknologi ved nye anbud. Et miljøkrav som også ble gjentatt i NTP(2018-2029), som ble vedtatt av Stortinget like før sommeren i fjor. Fylkestinget i MR har fulgt opp disse sentrale føringene med tilsvarende vedtak, som sikrer et grønt skifte med nytt fergemateriell gjennom strenge miljøkrav i de fergeanbudene som fylket nå er godt i gang med.
For MRV er det avgjørende av klima- og miljøhensyn at en lykkes med dette framtidsretta arbeidet. Derfor må statlige myndigheter følge opp sine vedtak og føringer med nødvendige økonomiske midler. For selv med god konkurranse i markedet og dermed gode priser på anbudene, vil overgangen til utslippsfri teknologi naturligvis koste noe ekstra sett i forhold til dagens tilbud. I tillegg til økte årlige driftskostnader, vil investeringene til oppgradering av infrastruktur(fergekaier) beløpe seg til totalt 1,4mrd. kr bare for Møre og Romsdal. En kostnad Møre og Romsdal fylkeskommune må ta alene, med unntak av ca. 220mill.kr i tilskudd fra staten gjennom ENOVA. Fylkeskommunene tar her et solid og nødvendig klimaansvar, men disse utslippskuttene vil koste! Kostbare vegelement som fergekaier blir dessverre ikke tatt hensyn til i rammeoverføringene til fylkene.
Møre og Romsdal Venstre krever at statens overføringsramme til fylkesvegfergedrift tar hensyn til dokumentert kostnadsøkning både mht. miljøkrav og trafikkutvikling/-økning!