Fraværsgrensen i videregående

Foto: Stavanger Venstre

Det er svært tungvint og ressurskrevende når foreldre må kjøre syke barn til fastlegen eller legevakten for å få legeattest på en forkjølelse, influensa, hodepine, migreneanfall, eller enda verre spysyke. Sitte å spy på venteværelset og smitte mange andre for å få en legeattest. Foreldre bør kunne skrive melding for elever under 18. Dette vil være med å avbyråkratisere ordningen med fraværsgrense, og lette på byrden for elevene, foreldrene og fastlegene.

Dette nye fraværssystemet har fått ned fraværet i den videregående skole, kjempebra! Tilstedeværelsen øker, men hva med læringen? Det er dessverre mange umotiverte elever i videregående, som gjerne er til stede, men som ikke finner seg til rette. De sitter gjerne i klasserommet med sin pc, men de får kanskje ikke med så mye av undervisningen. Hva skjer med disse når de oppnår 10% fravær? De har ikke lenger en plass i den videregående skole. Det er ingen vits for dem å fortsette når de ikke får karakter i faget. De blir tapere. Dette er ikke greit.

I mange år har vi i Norge slitt med mange elever som ikke fullfører videregående. Fraværsgrensen får nok mange til å komme oftere på skolen. Men er målet tilstedeværelse eller læring? Kan vi motivereelevene uten straff? Er skolen blitt for teoretisk? Hvordan kan vi få mer begeistring hos elever som er skoletrette? Kan skolen bli mer praktisk?

– Kolbein Haakon Lunde

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**