Uttalelse: Den statlige finansieringen av båtruter må revurderes

foto: Elisabeth Tønnesen / Kolumbus

Rogaland Venstre ønsker at den statlige finansieringen av båtruter må revurderes slik at fylker med et reelt behov for båttransport kan opprettholde dette tilbudet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Ryfylkebassenget er stort med mange øyer og fjorder. Hurtigbåten er en livsnerve mellom lokalsamfunnene i og rundt fjordene våre. Båten er det som binder oss sammen. Den frakter oss til arbeid og skole, og er viktig for å sikre spredt bosetting.

Staten legger fra 2018 om finansieringen av båtruter gjennom endringer i fylkeskommunenes inntektssystemer. Den nye kostnadsnøkkelen for båter i fylkeskommunene, har lengde på kystlinjen som avgjørende faktor. Dette vil føre til store skjevheter i fordeling av midlene. Denne omleggingen rammer Rogaland hardt. I 2017 fikk fylkeskommunen 160 millioner kroner fra staten til båtruter. I 2018 ble dette beløpet halvert til 80 millioner kroner.

Halveringen av statstilskuddet kan gi et dårligere båtrutetilbud til innbyggerne i Rogaland. Alternativt må fylkeskommunen kutte betydelig innen andre områder, som videregående skole, busstransport eller veivedlikehold, for å kunne opprettholde båtrutetilbudet.

Det er viktig at finansieringen gir fylkene en reell mulighet til å tilby et tilfredsstillende båtrutetilbud til innbyggerne. Båtkriteriene må være forskningsbaserte, på lik linje med kriteriene for fergene. Vi trenger en rettferdig kostnadsnøkkel som i større grad reflekterer de reelle kostnadene og det reelle båttilbudet fylkeskommunen har.

Rogaland Venstre oppfordrer regjeringen om å vurdere kriteriene for finansiering av båtruter på nytt, slik at fylker med et reelt behov for båttransport kan opprettholde dette tilbudet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**