Helsetjeneste for alle

foto: Stavanger Venstre

Kjære fylkesårsmøte

Som politiker med et stort engasjement for spesielt helsepolitikk, er det en selvfølge at det er nettopp dette temaet jeg vil ta opp i dag. Erfaringene mine som fagperson og som lokalpolitiker i levekårstyret i Stavanger har vist meg flere fallgruver i dagens politikk og pekt ut viktige veivalg jeg mener Venstre må bidra til å ta.

I Norge har vi et helsevesen tuftet på en god skandinavisk velferdsmodell. Vi har et sterkt offentlig helsevesen som arbeider kunnskapsbasert og som bidrar til behandling og oppfølging av høy kvalitet. Helseutgiftene utgjør vel 10,5% av BNP og var i 2017 på hele 326milliarder kroner. Dette tilsvarer ca 62000 per innbygger og beløpet er stigende. Kompleksiteten i tilbudene og tilpasningene til en aldrende befolkning og ny kunnskap gjør det nødvendig å ha en tydelig politisk styring av tjenesten

Når jeg startet med å si at jeg mener vi har viktige veivalg å ta velger jeg i dag å ta opp følgende to punkter:

Høyre og Fremskrittspartiet, våre nye regjeringspartnere., har etter min mening de siste årene arbeidet for et helsevesen som bidrar til økende grad av fragmentering av tjenestene gjennom en vridning mot en større grad av privatisering. Her mener jeg det er grunn til å rope varsko! For å bevare vår flotte modell i Norge, er det grenser for hvor mye privatisering vi kan tåle før det gir seg utslag i utarming av det offentlige tilbudet. Jeg mener at venstre må være en bremse for denne utviklingen. En bremse fordi vi ønsker et helsevesen for alle landets innbyggere og ikke bare 2/3 av dem slik vi for eksempel kan bevitne i USA.

En annen stor utfordring for oss nå er finansieringen av nye sykehusbygg. Jeg mener Venstre må være en pådriver for å se på finansieringen av nye sykehusbygg en gang til. At SUS må spare penger fra driften for å klare 30% egenfinansiering til nytt sykehus, oppleves som ganske så dramatisk. Siste nytt i denne innsparingen er blant annet nedleggelsen av flere døgnsenger i Randaberg Distriktspsykiatriske senter. Vi må for all del ikke, IKKE; spare oss til fant i et finansieringssytem som hindrer god og nødvendig behandling av pasienter.

Take home message:

Jeg ønsker at Venstres skal ha en bred og helhetlig helsepolitisk plattform med en tydelig sosialliberal retning. Vi trenger en helsepolitikk som garanterer for et sterkt offentlig helsevesen hvor private aktører er et nyttig supplement, men IKKE en driver i tjenesten.

Takk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**