Miljø-, klima- og energiplanen er endelig vedtatt!

Lena Bratsberg
Lena Bratsberg, Foto: Bjørn Kristian Igeland

I dagens kommunestyremøte var endelig planen oppe til behandling, og med en vedtatt plan i hånda blir oppgaven videre å sørge for aktualitet og prioritet. Harstad Venstre har forsøkt påvirke både før selve planprosessen startet med omfattende innspill, gjennom å pushe igang arbeidet med planen, underveis i prosessen med grundig høringsinnspill, og også nå i siste omgang i kommunestyret. Dette er en plan vi ønsket å ha og nå også har et sterkt eierskap til. Lena Bratsberg tok seg av siste finpussen i dagens kommunestyremøte:

“Harstad Venstre er fornøyd med forslaget vi nå har liggende foran oss. Vi har vært med å etterlyse denne planen, vi har vært aktiv under prosessen med å utforme denne planen og vi er glad for å ha blitt hørt på en rekke områder. Det er sikkert mulig å være enda mer ambisiøs i sin kommunale klimasatsning men det skal også være oppnåelige målsetninger som vedtas. Hensyntatt det, mener vi den miljø-, klima og energiplanen som nå er utarbeidet er et godt utgangspunkt for å gjøre Harstad grønnere og for å nå kommuneplanens mål om å bli miljøbyen Harstad.

Samtidig er det fortsatt noen elementer som vi mener med fordel kunne vært med for å gjøre denne miljøplan enda bedre. Under kapittelet om avfall og forurensning er tiltak knyttet til avfallsminimering ikke å finne. Å jobbe med avfallsreduksjon og gjenbruk ligger øverst i avfallshierarkiet og bør få et større fokus. Et av Venstre sin innspill i høringsrunde var å etablere en kommunal ombrukssentral for IT-utstyr, møbler, lekeapparater osv. Et relativt likt forslag ligger også inne i et av de andre høringsinnspillene hvor det foreslås at kommunen bør skaffe seg oversikt over kommunens utstyr og hvilken funksjonsgrad de har slik at man heller kan omfordele enn å kjøpe nytt og kaste velfungerende utstyr.

Det som blir viktig fremover er å utarbeide gode og konkrete årlige handlingsplaner og å finne midler til de tiltakene som krever finansiering, enten på egne budsjett eller via tilskuddsordninger. Ikke minst tror vi på effekten av å måle at tiltakene gir effekt. Klarer man å synliggjøre en positiv utvikling vil dette gi positive ringvirkninger og inspirere til videre handling og innsats. Derfor ønsker vi å legge frem et forslag å spesifisere rapportering også til kommunestyret på sentrale måleparametre innen hvert fokusområde, og utviklingen av disse over år.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**