Trafikksikkerhet for skolebarn langs Røykenveien

Njål Vikdal, Venstre, medlem i samferdselsutvalget i Akershus, 7.-kandidat Viken fylkesting og 4.-kandidat Asker kommunestyre, Foto: Olav Heggø

Njål Vikdal stiller spørsmål om trafikksikkerheten langs Røykenveien i Akershus fylkestings hovedutvalg for samferdsel.

Heggedal FAU og lokalbefolkningen i Heggedal har engasjert seg sterkt i trafikksikkerheten for skolebarn ved Heggedal skole. Dette engasjementet ga et innbyggerinitiativ i 2010 og prosesser mot Statens veivesen i 2014.

Trafikken langs Røykenveien har økt betydelig de siste årene. Dette medfører en betydelig dårligere trafikksikkerhet særlig i de tre krysningene i Heggedal av Røykenveien ved Rustadveien, ved Østliveien og i krysset med Heggedalsveien (Gjellum). I to av kryssene oppleves situasjonen så utrygg at FAU har leid inn trafikkvakter. På tross av dette er det ofte nestenulykker.

FAU ønsker seg redusert hastighet og fysiske fartsdumper ved krysningene av Røykenveien som strakstiltak. I svar fra samferdselsministeren til Abid Raja (V) 29.november 2017 opplyses det at «Statens vegvesen er nå i sluttfasen med å utarbeide reviderte fartsgrensekriterier for alle fartsgrenser …. Dette åpner for mer bruk av lavere fartsgrenser og fartsdempende tiltak på strekninger der det ferdes mange gående og syklende.»

Likevel er det slik at en «planfri» kryssing i form av undergang eller bro for myke trafikanter, alltid vil være sikrere. FAU ønsker å få vurdert om det bør bygges underganger eller broer ved alle tre krysninger, særlig gjelder dette ved Gjellum hvor Røykenveien deler bebyggelsen i Heggedal i to med barneskole på den ene siden og idrettsanlegg på den andre siden av Røykenveien.

Akershus fylkeskommune har investert i et godt gang- og sykkelveinett i Heggedal. Det mangler en lenke på dette systemet fra Marie Lilleseths vei til Buskerud grense, som har vært planlagt i mange år og nå skal bygges. Her bruker idag bruker lokalveier som skolevei (Heggedalsmarka og Heggedalsskogen).

Spørsmålene blir da:

  1. Hvilken fartsgrense og fartsdempende tiltak vil være aktuelle for de tre krysningene av Røykenveien?
  2. Har Akershus fylkeskommune vurdert å bygge planfrie krysninger ved de tre fotgjengerovergangene? Hva er den typiske kostnaden for en undergang eller gangbro?
  3. Hvordan vil Akershus fylkeskommune vurdere trafikksikkerhetseffekten av underganger/broer opp mot gang- og sykkelvei fra Marie Lilleseths vei til Buskerud grense for barneskolebarn i Heggedal?
  4. Når planlegger Akershus å tildele kontrakt for bygging av ny gang- og sykkelvei?
  5. Er det aktuelt å lage en helhetlig trafikksikkerhetsplan for Røykenveien gjennom Heggedal som ser alle tiltak i sammenheng?

 

Njål Vikdal (V)

Medlem av hovedutvalg for samferdsel

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**