Gratulerer med statsrådspost, Iselin

Et historisk øyeblikk! Å kunne gratulere Iselin Nybø (V) med statsrådspost er et av de største og stolteste øyeblikk jeg har opplevd så lenge jeg har vært medlem av Venstre. Det var sterkt og rørende, ja nesten gripende å se henne komme gående fra statsråd på Slottet mot oss som tok i mot den nye blågrønne regjeringen på Slottsplassen.

Gratulerer selvsagt også til Trine Skei Grande og Ola Elvestuen.

Og til alle de andre i Regjeringen Solberg II

Så langt har vi dett at vi har hatt fem statsråder fra Rogaland fra år 1900 og fram til i går.
Lars Oftedal ( Sønn av selveste Oftedal ), statsråd i flere perioder mellom 1921 – 1931 og Lars Olai Meling fra Haugesund var statsråd (handelsminister) 1933-35 I tillegg Assmund H Vinje og Søren Årstad. Mer info kommer.

Den første var Johannes Steen. Statsminister og finansminister. Stortingspresident i ulike perioder! Ordfører i Stavanger i flere perioder. Og rektor på Stavanger Katedralskole Kongsgård. Han er ofte blitt kalt enhetsskolens far ( den offentlige skole). Så det er virkelig historisk sus over at Nybø nå er utnevnt som minister for høyere utdanning og forskning. Hun skal bli statsråd for høyere utdanning og forskning. Hun er fra Rogaland. Hun gikk på Kongsgård.

Iselin Nybø har vært kommunestyrerepresentant i Randaberg i perioden fra 2003 til 2007. Hun har vært bystyremedlem i Stavanger kommune siden 2007 og Stortingsrepresentant i perioden 2013 – 2017 hvor hun var 1. Nestleder i utdanning og forskningskomiteen.

Det er selvsagt store forventinger til henne og regjerings arbeid på dette viktige feltet. Jeg er rimelig sikker på at både hun og regjeringen innfrir.

Jeg gratulerer henne så inderlig mye. Jeg har kjent henne over lang tid. Det er ikke langt unna at vi har snakket sammen daglig siden 2007. Vi har stått sammen om saker, om initiativ og utfordrende politiske situasjoner. Det har og er en fryd å samarbeide med henne.

PS. Ja, Venstres inntog i regjeringen er til dels kontroversielt. Noen få har valgt å melde seg ut. Men et flertall i Venstres landsstyre ønsket å gå i forhandlinger. Et enstemmig landsstyre sa ja til Jeløya plattformen. Venstre i regjering gir oss nå sjansen til å få betydelig mer gjennomslag for vår politikk og til å utøve politisk makt, enn å stå på utsiden. Det handler politikk om!, å få flest mulig innflytelse. Og vi har fått en minister fra Rogaland. Regjeringsdeltakelse!

Per A. Thorbjørnsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**