Løft for sykling i Lillesand

Foto: Sindre Haugen Mehl

Hver eneste sykkeltur og gåtur lønner seg både for den enkelte og for samfunnet. Flere hverdagssyklister i Lillesand vil være med på å skape et levende sentrum og et sosialt lokalsamfunn. Mer sykling vil være bra for folks helse, redusere støy og redusere utslipp av klimagasser. En sykkelstrategi må legge til rette for en systematisk satsning på økt sykkelbruk og være et arbeidsverktøy for å utvikle sykkelkommunen Lillesand.

Våre nabokommuner Grimstad og Kristiansand har satset tungt på syklende i mange år og oppnådd gode resultater. Nå er det Lillesands tur. Det er allerede gjort viktige investeringer de siste årene, men det er fortsatt mye som gjenstår for at flere skal føle det naturlig å velge sykkel framfor andre alternativ.

Det lave aktivitetsnivået er en stor utfordring for helsa vår. Sykkel som transportmiddel vil bidra til mer aktiv transport. Spesielt hverdagssykling til og fra skolen, arbeidsplassen og fritidsaktiviteter vil være positivt for helsa vår. For barn og unge vil en tryggere skolevei være med å skape vaner for daglig fysisk aktivitet. Dette gir et godt grunnlag for helsa og hverdagsvaner på lang sikt. En slik satsing vil derfor være viktig for å oppnå bedre helse gjennom hele livet.

Et sykkelnett som er enkelt å forstå og lett å bruke vil bidra til at flere velger å sykle i hverdagen. Sikkerheten som syklist er viktig, spesielt for barn som ferdes i trafikken på en annan måte enn voksne. Derfor er det viktig å med bedre merking og mer sammenheng i sykkelnettet enn det vi har i dag.

Vi som litt for ofte velger bil må også oppleve at det er enklere å finne fram sykkelen – eller elsykkelen. Derfor må det jobbes videre med å få flere gode sykkelparkeringer over hele kommunen, spesielt nær trafikknutepunkt, butikker, småbåthavner og andre steder det er naturlig å sykle til. En fjerdedel av alle bilreiser er bilreiser på under tre kilometer, og flere av disse småturene kan vi med fordel bytte ut med sykkel.

Samtidig med at satses på sykling i og rundt tettbygde strøk må det også legges bedre til rette for at vi kan bruke sykkel også over større avstander. Da er det viktig med et sykkelveinett som henger sammen og som skaper mindre konflikter med annen trafikk. Det må også være et mål om ladepunkter for sykler ved sykkelparkeringene og et samarbeid med nabokommunene om det samme. Salget av elsykler er sterkt økende og vi bør både legge til rette for lading i Lillesand, og ta initiativ til at hele kysten er tilrettelagt for sammenhengende elsykling.

I bystyremøtet sist juni fikk Venstre gjennomslag for at det skal utarbeides en kommunedelplan for syklende. Hensikten er å gjøre et godt og grundig arbeid som gir flere syklende både på kort og lang sikt. Nå ser vi fram til et skikkelig løft som gir flere syklende.

Petter N. Toldnæs
Venstre

(Innlegget sto på trykk i Lillesands-Posten 26. januar 2018)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**