Budstikka skriver idag om kollektivtrafikanter som ønsker bedre informasjon når tog og buss blir forsinket eller innstilt.
Venstres representant i Akershus fylkes hovedutvalg for samferdsel, Njål Vikdal, fra Borgen i Asker har forrige uke stillt følgende spørsmål:
For de reisende på Ruters kollektivsystem så er en forutsigbar reisetid og informasjon om forsinkelser og innstillinger viktig for at kollektivtransporten skal oppleves som forutsigbar og attraktiv.
Manglende eller lite pålitelig avviksinformasjon gjennom app, trafikkinformasjonstavler/skjermer eller høyttaleranlegg gir en sterkt redusert kundeopplevelse.
Det kan være krevende for Ruters kunder at man må forholde seg til to hovedleverandører av både transporttjenester og avviksinformasjon – Ruter selv og NSB – ettersom Ruter ikke synes å ha integrert informasjonen fra NSB i sin app.
NSB har i utgangspunktet implementert avviksinformasjon i fire kanaler (app, web, informasjonstavler, høyttaleranlegg) i hele Akershus. Men kunder både hos Ruter og NSB melder at de opplever informasjonen som upålitelig.
Spørsmål:
1. Hvordan fungerer avviksinformasjonen for Ruter og NSB i Akershus?
2. Hvilke planer har NSB og Ruter for forbedring i kvaliteten av avviksinformasjonen til kundene?
3. Hvilke planer eksisterer hos Ruter for at alle passasjerer skal få sanntidsinformasjon om overganger i hele reisekjeden inkludert NSB?