Venstre har vært en pådriver for regionreformen og ser reformen som en mulighet, mens mange av partiene vil nedlegge dette forvaltningsnivået. I denne saken bør derfor alle lytte ekstra godt på Venstres innlegg.
For Venstre er det viktig at regionreformen blir en demokratireform og ikke en geografireform.
Det betyr at tilføring av nye oppgaver blir avgjørende og vi venter i spenning på at utvalget skal legge fram sin innstilling 1. februar.
Jeg har også bedt om at Venstre bruker regjeringsforhandlingene til å sørge for tilføring av nye oppgaver til de nye fylkene.
Det kan virke som om Venstres forhandlere vil avvente og se hva som kommer av forlag til nye oppgaver fra ekspertutvalget som ledes av professor Terje P Hagen med frist 1. februar.
Forhandlingsutvalget med 3 fra hvert av dagens fylker hadde en litt vanskelig start, reiste til Oslo for å få hjelp, men ble sendt ”hemmat” og har etterpå gjort en bra jobb slik jeg ser det.
Hedmark Venstre stiller seg bak det som utvalget har foreslått både når det gjelder navn, størrelse på det nye Fylkestinget og styringsform; det vil si formannskapsmodellen.
Først noen kommentarer til navnet: Både Agder og Trøndelag har det litt enklere som bare kan ta bort nord/sør/øst og vest. Det kan ikke vi gjøre og da blir spørsmålet hva skal vi kalle det nye fylket. Innlandet framstår som et greit navn.
Foreløpig er det nok få som ser på seg sjøl som innlendinger og at begrepet dermed framstår som lite identitetsskapende, men det vil kunne endre seg.
Uttrykket Sørlandet ble skapt av Vilhelm Krag for over 100 år siden i 1902
Det tok mange år før det ble et begrep og nå snakker vi om sørlendinger og skjønner hvem vi snakker om. Tidligere ble Sørlandet sett på som en del av Vestlandet…
Begrunnelsen er videre at Innlandet er godt innarbeidet i mange av våre felles virksomheter uten at jeg trenger å ramse dem opp.
Så til størrelsen på det nye fylkestinget. Det er foreslått at det nye fylkestinget skal bestå av 57 representanter. Vårt nye fylke er 52 589 km2 – litt større enn Danmark. I et demokrati er det viktig at folk enten ER eller FØLER seg representert. Det er viktig for å sikre et minimum av lokalkunnskap om alle de ulike regionene. Derfor er 57 representanter fornuftig og kanskje til og med nødvendig.
Men vi må gjøre mer. Vi snakker egentlig om en integreringsjobb som må gjøres. Vi må bli kjent med hverandres regioner og legge opp en besøksplan eller sørge for at komiteene eller utvalgene ambulerer rundt i det det nye store fylket slik at vi blir kjent med de områdene som vi har ansvar for.
Til slutt til styringsform. Også her støtter Hedmark Venstre forslaget om å velge en formannskapsmodell. Styringsform har vært mye diskutert i Hedmark og hele opposisjonen har ønsket en formannskapsmodell
Hvorfor?
Hovedgrunner er at formannskapsmodellen sikrer et bredt politisk engasjement ved at alle/de fleste partier vil være representert i fylkesutvalget.
Jeg tror at det nye fylket trenger alle gode krefter. Det vil si et bredt engasjement for å gå løs på våre store utfordringer, ikke minst kampen om framtidas innbyggere og utviklingen av nye og attraktive arbeidsplasser og bomiljøer
Formannskapsmodellen sikrer videre at vi som folkevalgte vet hva som er den faglige tilrådingen når fylkesrådmannen har lagt fram sin innstilling.
I en parlamentarisk modell disponerer fylkesrådet alle fagfolka/adminstrasjonen og opposisjonen må på egen hånd skaffe seg informasjon for å utgjøre den viktige rollen som motmakt.
For det 3. vil formannskapsmodellen sikre lik informasjonstilgang.
Det er viktigere enn kanskje mange er klar over og gir sannsynligvis mindre rom for politisk spill og taktikkeri.
Avslutningsvis: Litt uvant rolle, men det er slik at
Venstre i Hedmark støtter forhandlingsutvalgets innstilling på alle punkter.