Lilløyplassen Naturhus fikk Akershus Venstres miljøpris 2017

Eirik Bøe delte ut prisen til Torill Halse med to små hjelpere en strålende desemberdag., Foto: Lilløyplassen besøkssenter

– Lilløyplassen Naturhus representerer ypperlig formidling av naturvern, spesielt til barn og unge. Det var med stor glede jeg kunne overrekke denne prisen på vegne av Akershus Venstre, sier Eirik Bøe, politisk nestleder i Akershus Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Juryens begrunnelse: Lilløyplassen Naturhus representerer førstelinjearbeid med naturvern i et av Norges største pressområder. De klarer å sette vanskelige og ofte underkommuniserte problemstillinger på dagsorden. De gjør en fantastisk jobb i nærmiljøet for alle aldersgrupper, men juryen trekker særlig frem deres arbeid med skoler og barnehager.

Toril Hasle tok imot prisen på vegne av Lilløyplassen. – Det er veldig hyggelig at Akershus Venstre setter pris på arbeidet vi gjør med å formidle naturglede og kunnskap om naturen til publikum. Jeg håper flere vil se verdien av dette arbeidet, sier Hasle.

Lilløyplassen jobber spesielt mot barn og unge. – Det er barna som skal ta over verden. Når de får et forhold til, kunnskap om og glede av å være i naturen, vil de ønske å ta vare på den. Det er spesielt viktig for barna som vokser opp i asfaltjungelen, mener Hasle.

Om Lilløyplassen

Lilløyplassen Naturhus er et naturfaglig verksted for en rekke naturfaglige organisasjoner. Stedet er en formidlingsarena både for undervisning, guiding av turer og en utstilling om våtmark og biomangfold (åpnet 30. sep. 2011). Huset administreres av naturveileder, Toril Hasle i SABIMA, som rapporterer til en styringsgruppe med representanter fra brukerforeningene.

Lilløyplassen huser et knippe av Venstres organisasjonsfavoritter:

• Norsk Zoologisk forening
  • Norsk Ornitologisk Forening
  • Norsk Sopp- og Nyttevekstforbund
  • Norsk Botanisk Forening
  • Naturvernforbundet
  • Norsk entomologisk forening

De har åpent hus på Lilløyplassen hver søndag gjennom hele året for opplæring av barn/ungdom og voksne, samt mange andre arrangementer for skoler, barnehager og andre på øvrige ukedager. De sliter med å få støtte til drift/vedlikehold en kompleks eierskapsmodell. Se program.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**