Venstre søker regjeringsmakt

Foto : Wikimedia Commons

Venstres Stortingsgruppe har enstemmig vedtatt å innlede forhandlinger med sikte på å danne en ny regjering bestående av Høyre, Frp og Venstre. Vedtaket ble fattet i etterkant av en omfattende debatt og klar anbefaling i Venstres landsstyre lørdag 9. desember.

«– I valgkampen lovte vi våre velgere en rausere, grønnere og mer sosialliberal politikk for landet. Vi lovte å satse på skolen, ta vare på miljøet og å skape nye arbeidsplasser over hele landet. Vi lovte å søke samarbeid på borgerlig side for å gå gjennomslag for våre verdier og vår politikk. Vi lovte å alltid være på lag med framtida. Det er jeg stolt av at vi har stått sammen om i hele høst,» sier Venstres partileder Trine Skei Grande.

Jeg mener det er riktig av Venstre å nå søke regjeringsmakt. I fem år har vi arbeidet fram et statsbudsjett i samarbeid med regjeringen der vi har fått gjennomslag for god sosial politikk som billigere barnehage for familier med lav inntekt, en sosialliberal politikk som et løft for norsk skole som er framtidsrettet både for lærere, elever og samfunnet ellers, og en liberal politikk med bedre vilkår for næringslivet slik at vi kan skape framtidas næringsliv—i tillegg har vi gjennom samarbeidsavtalen sørget for å holde LoVeSe oljefritt og gitt bedre vern både til kjæledyr, buskap og viltlevende arter i norsk natur. Og det var ikke minst Venstre som sørget for amnesti for asylbarna—noe SV aldri evnet i sine åtte år i regjering og som Ap og Sp overhodet ikke var interessert i. Det har vi klart i samarbeid med Frp—av alle partier.

Venstre har sørget for allmen stemmerett for både menn og kvinner, innført parlamentarismen, folkeskolen, trepartssamarbeidet i arbeidslivet og har motarbeidet ytterkantene i norsk politikk, som tradisjonelt har vært Arbeiderpartiet og Høyre, fra å drive politikk i fri dressur—noe som ville ha ført galt av sted. Det skal Venstre fortsette med, og vi må sørge for at politikken blir dreid inn i det sosialliberale sentrum, der vi vektlegger frihet for den enkelte og ansvar for felleskapet.

Tinn Venstre støtter derfor at partiet går i regjeringsforhandlinger, for vi har store klimautfordringer vi står ovenfor (klimaskeptikere kan ta seg en bolle), vi har økende ulikheter i samfunnet som vi må løse med tidlig innsats, og vi må sørge for at næringslivet får de gode vilkårene de trenger for å sikre for velferdsgodene våre. Det får vi best til hvis vi har hånden på rattet i regjering.

Ved neste valg så tar vi gjerne i mot et flertall av stemmene (hint, hint), men inntil videre…

Med liberal hilsen,

Marius Netten Skeie