Verdensbyens barn lærer nye språk

Skoleelev, Foto: Pixabay

Fredrikstad er ikke lenger bare byen der det meste “årnær” seg, men også verdens nyeste og nydeligste verdensby. Noen vil synes det er litt vel ambisiøst, men vi mener det er et flott mål. Ja visst ligger det mange muligheter i møte med andre land og andre kulturer, skriver lokallagsleder Gerard Doetjes.

En viktig forutsetning for at byens verdensomspennende ambisjoner kan bli virkelighet er at vi blir flinkere i språk. I dag lærer alle byens barn norsk og engelsk i skolen, og de fleste lærer også litt fransk, spansk eller tysk.

Det er bra, men ikke bra nok. Skal vi bli en verdensby å regne med, liten men likevel umulig ikke å legge merke til, da må vi gjøre noe med språktilbudet i Fredriksstad-skolen: Vis fram det språklige og kulturelle mangfoldet som vi allerede har idag, og vær stolt av det, undervis flere ikke-språkfag på engelsk, oppsøk skoleklasser i nære og fjerne land via nett slik at elevene kan jobbe sammen og bli kjent med hverandre og, last but not least, gi ungdomsskoleelevene mulighet til å lære store verdensspråk som arabisk, japansk, kinesisk, russisk eller portugisisk.

Slagordet er bra, nå må vi handle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**