Bystyret: Ja til ny sykkelvei i Hillevåg av Kjartan Alexander Lunde

Kjartan Alexander Lunde i bystyret, Foto: Stavanger Kommune

Mandag kveld behandlet Venstre reguleringsplan for ny sykkelvei i Consul Sigval Bergesens vei. Venstre har lenge arbeidet for at opphøyd sykkelvei skal prøves ut i Stavanger. Nå er det blitt regulert inn i dette området. Venstres Kjartan Alexander Lunde holdt innlegg i bystyret om saken.

Les innlegget under:

Ordfører,

Venstre ønsker heller ikke å skape trafikkaos. Det er et bra forslag som Høyre, Ap, FNB og Venstre legger opp til i denne saken som tar opp disse problemstillingene vi har sett de siste månedene i Hillevåg.

Men ordfører,

Denne reguleringsplanen ligger langt utenfor der trakkaoset er. På denne strekningen har det i flere år vært etterlyst trafikksikringstiltak og tiltak for å gjøre det tryggere for syklister.

Nå legges det her opp til opphøyd sykkelfelt. Venstre vil bygge sykkelveier som folk opplever som trygge, og det er sykkelveier som er skilt fra biltrafikken fysisk. I København har de en løsning der det er en liten kantstein som skiller sykkelbanen fra bilveien. Kjempebra at vi nå også får prøvd ut dette i byen vår.

Opphevet og bredere sykkelveg vil oppleves som tryggere og sikrere for både syklistene, forgjengerne og bilistene, samt gi bedre fremkommelighet.

Det er veldig uvanlig den måten vi tidligere har gjort det på i Norge, at vi blander sykkel- og biltrafikk sammen. Dette er uvanlig i de landene vi ønsker å strekke oss etter, Danmark, Tyskland og Nederland. Venstre ønsker enda større fokus på adskilte sykkefelt, og det er kjempegledelig at det nå blir et stort flertall for nettopp det.

Her går virkelig Venstre og flertallspartiene i front for sykkelsatsing.

Det har vi gjort i mange år. I fjor har vi i flertallsparteien vedtatt i årsplanen at vi skal prøve ut opphøyde sykkelfelt av samme kvalitet som vi nå gjør i deler av denne planen.

Samtidig skjer det en spennende utvikling med de nye sykkelfeltene langs bussveien på Forus som kommer etter hvert. Der har Venstre bidratt til at det også skal komme tilsvarende opphøyde sykkelfelt.

Så her skjer det mye bra for utviklingen for syklistene.

Jeg gleder meg til å sykle på denne strekningen som vi nå regulerer om noen få år når den er utbygd.

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**