Bystyret: Kultur og næring av Annamaria Gutierrez

Foto: Stavanger Kommune
Ordfører,
I regjeringens forslag til neste års Statsbudsjett er det satt av 8,2 mill til å legge til rette for en tettere kobling mellom kultur og reiseliv. Bevilgningen på 8,2 millioner kroner skal brukes til å utvikle kunnskapsgrunnlaget om kulturbasert reiseliv, noe som ligger mitt hjerte, og minst: min lommebok nært. Disse midlene kunne Stavanger sette sine klør i. Men da må vi som en samlet region må dra i samme retning. Strategisk næringsplanen til Greater Stavanger skal kunne være grunnlag til akkurat det.
Men da må vi spisse deres satsing enda mer. Da må vi løfte og presisere enda mer til Greater Stavanger at det finnes mer utover natur- og cruiseturisme. Representant Kvadsheim har allerede snakket varmt om kongresseturismen, men kulturturisme er så mye mer og det kommer fram i Turistundersøkelsen, en landsdekkende undersøkelse, som Statistisk sentralbyrå (SSB) har gjennomført på oppdrag fra Innovasjon Norge.
Kulturturistene er en av de turistgruppene som vokser hurtigst i verden, fra 10 til 15 prosent årlig. Kulturturistene er voksne, velbemidlede og høyt utdannede. Også flere nordmenn anser seg nå som kulturturister og vil kunne bidra til å utvikle Stavangers potensiale i innenlands turismen. Festivaler, konserter, teaterforestilling, museum og innhold er det som de etterspør. Kulturturistene er dessuten de mest innbringende, og legger igjen 14 prosent mer enn øvrige turister per døgn, ifølge Innovasjon Norge.
Regionen vår har alle forutsetninger for å lykkes som en helårsdestinasjon, og ikke bare med å satse på flotte vinterattraksjoner, slik som Greater Stavanger fremstille det i sin Strategisk næringsplan 2018-2025. Vi har kulturinstitusjoner som leverer innhold av høy kvalitet og som bør kunne fremmes til å øke attraktivitet av vår region.
I Strategisk næringsplanen skriver Greater Stavanger at det skal videreutvikles og skapes nye attraksjoner på tvers av kommunegrenser med fokus på mat, kultur og natur, og det er flott det. Men som kulturpolitiker ønsker jeg enda mer tydeligere profil og satsing på kultur og formidling av Stavangers kulturarv. Greater Stavanger kan godt jobbe for å finne flere uutnyttede attraksjoner andre steder i regionen, men vi har allerede noen grunnpilarer i byen vår som vi kan bygge videre på og som kunne bidra til å promotere Stavanger som helårsdestinasjon.
Dermed anser vi i Venstre at det er viktig at de ulike aktører treffes og bli bedre kjent. Det er viktig at aktørene får møte politikerne fra Rogalandsbenken, Næringsforeningen og ikke minst hverandre. I egne settinger.
Derfor legger Venstre fram følgende tilleggsforslag under punkt 4.7. Nytte ledig kapasitet NÅ:
  • Etablere treffpunkt for regionens reise- og næringsliv, kultur- og idrettsarrangører og fylkets Stortingspolitikere.
… Og hvis det fører til mer nasjonalt oppmerksomhet og mer statlige kroner, så skader ikke det heller.
Takk.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**