Venstre styrker byantikvaren med 1,5 millioner

Foto: Marius Nyheim

Mandag 6. november slipper Venstre sitt alternative statsbudsjett for 2018. Der er det satt av 1,5 millioner kroner til byantikvaren i Levanger. Stortingsrepresentant André N. Skjelstad er godt fornøyd med det: «Det har vært en god prosess internt, og jeg mener vi har kommet fram til et godt alternativt statsbudsjett. Det blir spennende dager og uker framover når vi skal forhandle med regjeringen og KRF.»

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

«En av de postene jeg håper kommer på plass er midlene til byantikvaren på Levanger. Kommunen har en unik trehusbebyggelse som vi må sørge for å ivareta på en god måte», sier Skjelstad.

Venstres formannskapsmedlem i Levanger Karl M. Buchholdt er full av lovord om forslaget fra Venstres stortingsgruppe. «Den pågående fredningsprosessen styrker behovet for bygningsvernkompetanse, blant det jeg ser for meg som mulige arbeidsoppgaver for en eventuell ny stilling er oppfølging av eiere av fredede bygninger og håndverkere på Innherred», sier Buchholdt.

Buchholdt er overbevist om at kommunen har et stort potensiale innen koblingen mellom kulturminner og næringsliv: «De fleste fredede bygningene er i privat eie, noe som gjør at vi må ha et skikkelig servicenivå for både håndverkere og huseiere. Vi har også noen offentlig eide bygninger, som Rinnleiret, men de fleste byggene er i privat eie og fortjener at det offentlig har tilstrekkelig med kompetanse og saksbehandlingskapasitet på området», sier Buchholdt.

En tid hadde kommunen et eget rådgivningskontor for Trehusbyen i samarbeid med fylkeskommunen og Riksantikvaren. Dette ble nedlagt for noen år tilbake, men kommunen har fremdeles en stilling som byantikvar. «En ekstra stilling til dette feltet vil styrke kompetansen på området mye», sier Buchholdt.

Han er derfor svært spent på utfallet av budsjettforhandlingene mellom Venstre, Kristelig Folkeparti og Regjeringen. «Det står i alle fall ikke på oss. Jeg regner med at både Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet ser hvor fornuftig det er å styrke miljøet rundt byantikvaren i Levanger», avslutter Karl M. Buchholdt i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**