Bedre kjønnsbalanse i Stavangerbarnehagen

Foto: Stavanger Venstre

Å få flere menn inn i kvinnedominerte yrker er å ta feminisme på alvor! Vi kan ikke stå å se på en utvikling der offentlig sektor blir mer og mer kvinnedominert.

Det er på høy tid at vi får en tydelig politikk på området og at vi får et fokus på å få flere kvalifiserte menn inn i barnehagene våre.

Stavanger Venstre gikk til valg i 2015 på å øke andelen menn i stavangerbarnehagen. Det var vi som tok opp temaet og ville ha en sak for oppveksstyret. Vi fikk det til med god støtte fra de andre partiene.

I 20år har vi nasjonalt hatt som mål at 20% av de ansatte skal være menn. I Stavanager i dag er status 6,8%.

Ved jevne mellomrom disse årene så har det kommet noen rosemalte utsagn fra politikere om at det er viktig med flere menn i barnehagen og andre kvinnedominerte yrker. Det har ikke vært en satsing over tid som har lykkes.

Her må vi alle ta et ansvar for et forsømt område i norsk likestillingspolitikk.

Nå skal vi vise at barnehagen er en fantastisk arbeidsplass for begge kjønn og for et mangfold blant begge kjønn.
Barnehagen er en viktig arbeidsplass der du er med på første steg på utdanningsløpet til våre fremtidige voksne.

Jeg har besøkt, og hatt noen arbeidsdager i, flere av våre gode barnehager i Stavanger. Her er tilbakemeldingen klar: “Vi trenger et mangfold av ansatte!” Her kan en virkelig bruke seg selv, i en pedagogisk kontekst.

Venstre er glad for at også sittende regjering og støtteparti nå har tatt dette på alvor:

I gjeldende strategidokument fra kunnskapsdepartementet :”Kompetanse for fremtidens barnehage” står det:

“Likestilling og likeverd skal ligge til grunn for all virksomhet og pedagogikk i barnehagen.
I tillegg til å legge til rette for nødvendig kompetanseheving for å fremme likestilling, bør aktørene etterstrebe at barnehagensansatte speiler samfunnets mangfold i kjønn og etnisitet. “

Vi kan ikke stå å se på at andelen menn nærmer seg sperregrensen. 6% er langt unna amibisjonen.

Nå blir en bedre kjønnsbalanse en del av satsingsområdet til Stavanger kommune. Dette skal inn i kvalitetsplanen.

En god dag for feminisme, barnehagen og Venstre.

Her er de åtte tiltakene oppveksstyret vedtok den 13.september:

1. I arbeid med rekruttering av flere pedagoger i barnehagen vil administrasjonen vektlegge tiltak som kan bidra til å øke andel kvalifiserte mannlige søkere.

2. Kommunen skal aktivt oppmuntre menn i Stavangerbarnehagen til å bli praksisveiledere, og samarbeid med universitetet i Stavanger om målrettet bruk av mannlige praksisveiledere for å rekruttere mannlige studenter.

3. Barnehagesjefen orienterer barnehagene i Stavanger om prosjektet «Lekeressurs», og anbefaler barnehagene å delta i prosjektet som et langsiktig bidrag til rekruttering av menn i barnehagen. Prosjektet går ut på at ungdomsskolegutter får anledning til å jobbe en del i barnehage, slik at de blir kjent med yrket og forhåpentligvis for lyst til å utdanne seg til en barnehagejobb.

4. I samarbeid med opplæringskontoret arrangeres eget informasjonskurs til ufaglærte mannlige assistenter for å rekruttere flere menn til kommunens interne fagopplæring.

5. Erfaringsdeling rundt tema rekruttering av menn med pedagogisk kompetanse settes på agendaen i nettverksmøter med Universitetet i Stavanger, nabokommuner og i storbynettverket.

6. Eget punkt om likestilling og rekruttering av menn med pedagogisk kompetanse innarbeides i Stavangerbarnehagens kvalitetsplan og kvalitetsmelding.

7. Rådmannen bes vurdere å ta kontakt med andre kommunar med høgare andel mannlege
barnehagestyrarar, for å lære om rekruttering til desse stillingane

8. I samarbeid med opplæringskontoret oppfordres ufaglærte mannlige assistenter til å søke
på relevante utdanninger ved UiS for å styrke pedagogisk kompetanse også hos menn.

Rune Askeland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**