HVORFOR STEMMER VI VENSTRE

Miljø
Foto: Pixabay

Venstres Gerd Talsnes Heggdal, Einar Vandvik, Lajla Arvesen Eidsvik og Anne-Brit Skjetne gir i dette leserinnlegget fem grunner til hvorfor de stemmer Venstre ved høstens valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Det er viktig for oss å stemme på et parti som ikke er koblet opp mot særinteresser. Mange norske partier har politiske og økonomiske bånd mot interesseorganisasjoner. Interesseorganisasjoner er viktig, men deres makt må aldri erstatte den styringen som de folkevalgte organer utøver for befolkningen. Venstre er et parti som ser samfunnet som helhet.

Vi liker Venstres satsning på nyskapning, gründervirksomhet og på det private initiativ. Samtidig vil Venstre ha en aktiv og sterk stat som omfordeler. Likhet er en forutsetning for frihet. Kombinasjonen av det private initiativ og en sterk stat er en forutsetning for det velferdssamfunnet vi har. Dette er kjernen i Venstres sosial-liberale verdigrunnlag.

Venstre er et miljøparti. Miljøsaken er den største politiske utfordringen vi har i dag. Uavhengighet av særinteresser er en viktig premiss for å tørre å ta beslutninger som i første omgang kan synes å ramme særinteresser

Verdenssituasjonen i dag er usikker og vi er redd for hva som kan komme. En verdensmakt som USA er blitt isolasjonistisk og høyst uforutsigbar. Russland og Putin ønsker å gjenopprette sin fordums stormakt. Russland og Asia styrker sitt samarbeid. Det er derfor svært viktig at EU styrkes som demokratisk, fredsbevarende og økonomisk stormakt. Venstre vil beholde EØS-avtalen og bidra aktivt til å få et enda sterkere og mer handlekraftig EU.

Venstre blir beskyldt for å være et «vingleparti». Vi liker et parti som er åpen for diskusjoner. Som ikke i utgangspunktet er fastlåst i gamle sannheter, men som kan tvile seg fram til en beslutning. Vi burde hatt mer av det venstremannen Åsmund Olavsson Vinje kalte «Tvisyn» i norsk politisk debatt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**