Solfrid Rui Slettebakken viser til sin praksis som rådgiver i skolen og vil ha et tettere samarbeid med arbeidslivet:
Som rådgiver i ungdomsskolen i Kragerø, har jeg undervist i faget Utdanningsvalg. De fleste elevene lar seg engasjere i dette faget. Det handler om dem selv:- Hvem er jeg, hvilken utdannelse interesserer meg, og hvilket yrke skal jeg satse på? I faget har vi praksisdager der eleven er ute i arbeidslivet og kjenner på kroppen hvordan en arbeidsdag er, opplever arbeidsmiljø, får forståelse for ett eller flere yrker med sin spesielle fagkompetanse mm.
Alltid har jeg opplevd elevene som levende interessert i slike dager. De synes det er spennende, meningsfullt, og gir dem refleksjoner som de engasjert forteller når de er tilbake i klasserommet.
Til praksisdagene i 10.klasse har jeg sagt: -Søk deg praksis på en arbeidsplass og i et yrke som er relatert til utdanningsprogrammet du har søkt på videregående! Har du søkt «Bygg og anlegg», still opp med søknaden til i et byggefirma. Den samme oppfordringen har jeg gitt om sommerjobber for dem som er ferdig med ungdomsskolen.
Et godt samarbeid mellom skolene og arbeidslivet er viktig, både for elevene og næringslivet. Næringslivet trenger at elevene vet hvilken kompetanse som etterspørres i arbeidslivet, og skolen får en «ny giv» ved disse utvekslingene elev-arbeidsliv. I Kragerø kjenner jeg næringslivet som veldig positive og åpne for skolene våre; både for grunnskolen og videregående skole. Dette er virkelig en vinn-vinn situasjon, og Venstre vil jobbe for at dette samarbeidet stimuleres videre.
Vi vil også satse på enda bedre ordninger for lærlinger både i næringslivet og i stat og kommune. Det kan være krevende å følge opp en lærling i en travel hverdag, derfor vil Venstre fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger og øke lærlingtilskuddet til næringslivet. Venstre vil også stille krav om å bruke lærlinger ved offentlige anbud. Det kan gjøres ved å utbedre regelverket rundt utlysing av anbud slik at det kommer tydelig fram at bedrifter som har tatt inn lærlinger, vil kunne ha fortrinn.
Tett samarbeid mellom skole og arbeidsliv, både i grunnskolen og i videregående skole, stimulerer og motiverer elevene til mer bevisste valg når det gjelder utdanning og yrke. Et slikt samarbeid vil være en god motvekt til «bortvalg» og frafall i den videregående skole.