Alt starter i skolen

Foto: Steinar Bleken

Rebekka Borsch og Gunn-Torill Homme Mathisen (V) mener at skolen er en svært viktig arena. Alt starter i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Når du sender den lille 6-åringen inn i et klasserom for første gang, så begynner hun på den viktigste delen av livet sitt. Det er ingenting utenom den nærmeste familien som kommer til å påvirke livet hennes mer enn det hun opplever på skolen.

I skolen starter nye vennskap. For mange er det der følelsen av «å være flink til noe» begynner. Og så er skolen starten på det vi skal gjøre resten av livet, enten drømmen er å bli sykepleier, snekker, frisør eller dataingeniør.

Det er også i skolen barna kan lære å forstå verden rundt seg og til å ha en kritisk sans. Derfor starter også demokrati, menneskeverd og motstand mot farlig populisme i skolen. En god skole er starten på et godt liv og et godt samfunn.

Vi i Venstre vil la læreren bruke mer tid på hver enkelt elev og mindre på kontoret. Flere helsesøstre i skolen vil avlaste læreren og gi barna en fagperson å henvende seg til med små og store problemer som ikke er av pedagogisk art. Barn som faller utenfor må få hjelp tidlig. Venstre vil gi gratis barnehage og SFO til de familiene som trenger det. Vi vil også gi alle barn utfordringer som er tilpasset deres talenter og nivå. Og sist, men ikke minst, vil Venstre styrke lærerne med mer videreutdanning.

For alt starter i skolen.

Rebekka Borsch
Stortingskandidat (V)