Venstres politikk for funksjonshemmede

Vi i Venstre har i sommer fått kommentarer fra folk som reagerer på at Venstre fikk dårligst karakter av partiene på Stortinget i Norges Handikapforbunds velgerguide. Det er forståelig at mange reagerer på det, med tanke på Venstres ideologi og menneskesyn, som jo er fundert i nettopp det at folk er forskjellige, men det er – paradoksalt nok – der en stor del av forklaringen ligger.

Siden all Venstres politikk er basert på at folk er forskjellige og har forskjellige behov så er den ment til å favne om alle, og dermed blir få enkeltgrupper nevnt spesielt. For oss som deltar aktivt på forskjellige måter i utarbeiding av partiets politikk er dette en selvfølge, men vi burde nok vært mer bevisste på at dette ikke er selvfølgelig for alle andre. Velgerne er jo tross alt ikke synske, ei heller menneskene bak Handikapforbundets partiguide.

Handikapforbundets partiguide tar ifølge forbundet selv kun hensyn til den del av partiprogrammenes politikk som berører funksjonshemmede direkte. Den tar altså ikke hensyn til helheten i programmene eller hva partiene gjør i praksis. Hadde guiden tatt hensyn til dette så hadde nok Venstre kommet veldig mye bedre ut, med tanke på at Venstre blant annet:

– har foreslått, i samarbeid med SV, å nedfelle funksjonshemmedes rettigheter i Grunnloven (dette ble nedstemt av 149 av Stortingets medlemmer, av grunner det er vanskelig å forstå).

– har jobbet for lovfesting av BPA i mange år, før ordningen ble lovfestet med det flertallet som Venstre i dag er en del av.

– har arbeidet aktivt for et universelt utformet samfunn og stiller oss fullt ut bak Handlingsplan for universell utforming, og internasjonale forpliktelser gjennom konvensjoner.

– har presset regjeringen i fire år på å levere en bedre pleiepengeordning for dem med alvorlig syke barn.

Venstre vil også i fremtiden jobbe for at alle mennesker skal ta del i samfunnet på tross av og på grunn av individenes forskjeller. Det er derfor god grunn til å stemme Venstre i høst, både for funksjonshemmede og alle andre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**