Aktivitet som medisin

Sykler i Holmsbu, Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen.

Inaktivitet og overvekt er en av våre største helseutfordringer i årene som kommer. Bare halvparten av 15-åringene har et anbefalt aktivitetsnivå, mens kun hver femte voksen er aktiv nok. Det er så alvorlig at vi trenger konkret handling. Dette er ikke bare opp til den enkelte. Politikken kan bidra til å fjerne hindringer – og legge til rette for at folk kan ha en sunn og aktiv livsstil., skriver stortingskandidat Rebekka Borsch og personlig trener Frank Gøran Pedersen i denne kronikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Venstre vil gjøre det mer attraktivt og enklere å være fysisk aktiv. Vi vil blant annet gjøre det skattefritt for ansatte å benytte seg av aktivitetstilbud betalt av arbeidsgiver og gi dem som bruker egne midler på aktivitet et fradrag på selvangivelsen.

Aktivitet er for mange et godt alternativ til piller som leger ellers kan skrive ut. Medisinering bør være siste utvei, og ved en rekke muskelplager og lignende problemer gir aktivitet ofte bedre resultater uten negative bivirkninger. Vi vil derfor utvide ordningen med grønn resept/frisklivsresept til å omfatte tiltak for å få flere i fysisk aktivitet i forebygging og behandling av pasienter.

Rebekka Borsch og Tove Hofstad på treningstur med personlig trener Frank Gøran Pedersen.

Det trengs mer kunnskap om effekten av fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Det er ikke gjort over natten å få alle landets leger til å foreskrive aktivitet fremfor piller. De fleste forstår at fysisk aktivitet er bra, men kunnskapen om hvordan det er bra er skiftende. En av utfordringene ved å få med legene er at de har et stadig høyere krav om å ekspedere pasienter på kort tid.

Å skulle presse inn dette med fysisk aktivitet i tillegg, kan være vanskelig. Det kan være lettere å si «ta denne pillen», i stedet for å ha en motiverende samtale rundt aktivitet og livsstilsendring. Derfor vil det være bra om flere leger forhører seg med trenere, treningsfysiologer, ernæringsfysiologer osv., slik at de får innblikk på felt de selv ikke nødvendigvis har utdanning på.

Vi synes også at det hadde vært positivt om treningssentre kan inngå lokale samarbeidsavtaler med kommunale helsetjenester rundt folkehelsetiltak og fysisk aktivitet, slik som rehabilitering og aktivisering av pasienter, forebygging og trening i forbindelse med kroniske sykdommer eller motoriske vansker.

Treningssenterbransjen er en viktig aktør for å fremme fysisk aktivitet og kan være en viktig partner for den kommunale helsetjenesten. Selvsagt må det stilles krav til både sentre og trenere som skal ta hånd om folks helse, og det hadde vært en fordel å kvalitetssikre kompetansen i bransjen gjennom sertifisert utdanning.

Økt samhandling mellom leger, frisklivssentraler og treningssentre kan få flere i aktivitet over hele landet! All aktivitet er bra. Venstre vil gjerne være med på å legge til rette for at flere kan komme i gang med mer aktive liv.

Rebekka Borsch,
Stortingskandidat Buskerud Venstre