Tøffere for toget

Foto: iStock

Det siste året har det faktisk skjedd store ting på Stortinget når det gjelder tog og jernbane i nord. Venstre og KrF har sammen med regjeringen sådd viktige frø, både i Statsbudsjettet og i Nasjonal Transportplan (NTP), for oppgradering av Nordlandsbanen og for forlengelse av jernbanen nordover.

I enigheten om Statsbudsjettet for 2017 ble strekningen Trondheim-Bodø inkludert blant de som skal vurderes for to timers grunnrute. Det betyr at økt frekvens til to timers grunnrute skal vurderes, og at materiellstrategi og kundetilbud da må møte et slikt krav. Nordlandsbanen må dermed rigges for flere tog og økt frekvens, og utlysning av trafikkpakker må ta høyde for dette.

I avtalen om Nasjonal Transportplan (2018-2029) ble det vedtatt at utredningen om forlengelse av jernbanen fra Fauske til Tromsø skal oppdateres. Dette er stort for oss i nord. Ikke siden 1992 har denne utredningen vært ute av skuffen. Det er åpenbart at vi i 2017 lever i en annen virkelighet knyttet til klima og transport enn vi gjorde tidlig på nittitallet. Det er på tide å se på Nord-Norgebanen også i et klimaperspektiv, og vektlegge potensialet den har som grønn transportkorridor i nord, særlig med tanke på godstransport.

Det gjøres en historisk jernbanesatsing i Nasjonal Transportplan (2018-2029). Den totale rammen er på 928,7 mrd kroner, hvorav 320 mrd er satt av til jernbaneformål. Disse midlene går i all hovedsak til tiltak sør for Nordlandsbanen, med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen som nærmeste nabotiltak. Heldigvis vil flere av investeringene på jernbanenettet likevel komme Nordlandsbanen til gode. Jernbanen henger som kjent sammen, og en flaskehals i sør blir raskt en flaskehals i nord.

Likevel er det påfallende hvor skjevt jernbanen, både skinnene og midlene, er fordelt i vårt langstrakte land. Som stortingskandidat for Venstre i Nordland vil jeg kjempe for at flere jernbanemidler kommer nordover. Venstre vil ha flere krysningsspor og hydrogendrift på Nordlandsbanen, bygge dobbeltspor på Ofotbanen og gjøre Nord-Norgebanen til tidenes nordområdesatsing.

Det må politisk vilje til for å få fart på bygging av dobbeltspor på Ofotbanen. Dessverre har ingen av dagens partier med representanter fra Nordland på Stortinget programfestet dobbeltspor på Ofotbanen. Det har Venstre. På Ofotbanen må tiltak både på svensk og norsk side på plass. Nordlandspolitikerne på Stortinget må sørge for at det jobbes godt opp mot svenskene, og at planleggingen av dobbeltspor fortsetter, slik at bevilgninger kan komme på plass. Dette er en svært lønnsom jernbanestrekning, og mulighetene for et offentlig-privat samarbeid for utbygging er gode.

Det har vært langt mellom togforkjemperne på nordlandsbenken de siste stortingsperiodene. Det bærer investeringene på jernbane i nord tydelig preg av. Høyre og Fremskrittspartiet har ingen ambisjoner for jernbanen i nord, og Arbeiderpartiet og Senterpartiet spanderte verken avsnitt eller kroner på bane i nord i sin alternative NTP. Som vanlig i saker som gjelder hele landsdelen, glimrer nordlandspolitikerne med sitt fravær.

Jeg stiller til valg for Venstre og for Nordland. Da er det åpenbart at mer tog i nord kommer høyt opp på min arbeidsliste. Venstre har vist at vi kan sette jernbanen i nord på dagsorden denne perioden, selv uten representasjon på Stortinget nordfra. I neste periode blir det avgjørende at merknader og vedtak vi nå har fått inn følges opp. Da må nordlandsbenken med på laget. Jeg er klar for jobben.

Ida Gudding Johnsen, Stortingskandidat for Venstre i Nordland.

Vil du vite mer om tog? Klikk HER.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**