Ungdom og forebygging

Fra venstre: Abid Raja, statssekretær Thor Kleppen Sættem, politimester Steven Hasseldal og geografisk driftsenhetsleder Romerike Terje Didriksen.

I kjølvannet av politireformen inviterte Abid Raja og Nes Venstre til møte om ungdom og forebygging. “Venstre er et parti som tradisjonelt har vært meget opptatt av forebyggende arbeid. Jeg vil gå så langt som å si at det var Odd Einar Dørum sitt arbeid som førte til at politireformen skulle ha fokus på forebyggende arbeid”, sa statssekretær Thor Kleppen Sættem i sin innledning i møtet.

Rundt 40 deltakere fra skole, barnevern, idrett, kultur, friluftsliv, speider, internatet på Hvam, lokalpolitikere, Lions og Rotary for å nevne noen, kom for å snakke med justisminister Per- Willy Amundsen. Statssekretær Thor Kleppen Sættem måtte steppe inn for justisministeren, som meldte forfall 14 minutter før møtestart. I tillegg møtte politimester Steven Hasseldal, politikontakt for Nes Gunnar Foseid, geografisk driftsenhetsleder Romerike Terje Didriksen, leder av felles enhet forebyggende Camilla Giske, kommunikasjonsrådgiver Tonje Taylor fra Øst politidistrikt. Anne- Cathrine Gustavson, virksomhetleder ved seksjon for etteretning og forebygging møtte fra Politidirektoratet.

Tema for møtet var ungdom og forebygging, og Heidi Sann, avdelingsleder for forebygging og fritid redegjorde på en oversiktelig måte for det gode arbeidet som er gjort i Nes i over 20 år. “Det er viktig med mange og uformelle treffpunkter, som ivaretar det tette og gode samarbeidet vi formelt har hatt i over 20 år”, sa Sann i sitt innlegg. Heidi Sann fikk støtte av flere, blant andre Øystein Smidt som understrekte tilgjengelighet, nærhet og viktigheten av kjente ansikter.

Politimester Steven Hasseldal lovet at det forebyggende arbeidet skulle prioriteres i reformens utvikling. “Antall personer som skal jobbe forebyggende skal økes fra 30 til 90, og dette vil merkes også i Nes”, sa politimesteren. Den endelige organiseringen av mannskapene kommer på bordet i oktober.

Det kom gode innspill fra inviterte gjester i åpen runde. Det gode forebyggende arbeidet som har vært i Nes frem til nå ble understreket av flere. Politimesteren fikk flere bekymringsmeldinger om kapasitet, tilgjengelighet, utrykningstid og lokalkunnskap. Temaet beefing kom også på banen. Kristian Sætre fra “Oss mot mobbing” tok ordet mot slutten og berømmet politiet for å komme på banen og tenke anderledes.

Abid Raja avsluttet med å påpeke viktigheten av det forebyggende arbeidet for ungdom. Han kom også inn på aspektene knyttet til barn og unge som blir utsatt for overgrep og vold i nære relasjoner. Dette var en viktig påminnelse om at forebygging ikke kun handler om å hindre barn og unge i å komme inn på en kriminell løpebane, men også å forhindre at barn og unge utsettes for kriminalitet.

Etter innledninger fra Abid Raja, politimester Steven Hasseldal og statssekretær Thor Kleppen Sættem var det klart for åpen spørsmålsrunde til panelet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**