Alt starter i skolen, sier Venstre

Foto: Privat

Kari-Lise Rørvik, 2. kandidat stortingsvalget, Vestfold Venstre, skriver at Venstre vil sette inn en lang rekke tiltak for å skape den beste skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Og alle andre partier med respekt for seg selv snakker også om skolen. Alle satser på skolen, og godt er det. Ikke fordi den norske skole er dårlig og fordi innholdet er svakt og lærerne gjør en dårlig jobb, men fordi bedre alltid er mulig.

Jeg har sendt tre barn inn i skolen de siste 7 årene. Heldigvis med godt grunnlag fra barnehagene de har gått i, så kanskje alt egentlig starter allerede i barnehagen? Men det ville blitt så veldig vanskelig slagord. Kanskje dette også er litt typisk Venstre, at jeg her forklarer at alt starter et annet sted, men at vi sier at det starter i skolen. Men ok la oss være enige i at selv om alt starter i barnehagen, så starter mye også i skolen. Og det viktigste med alt som starter og som skal føre til noe har vært at barna mine har blitt møtt av kompetente pedagoger. I flertall. Voksentetthet og tidlig innsats er viktig (både i barnehage og i skolen) og her kan alt bli bedre.

Venstre vil sette inn en lang rekke tiltak for å skape den beste skolen. Venstres løfter til barn, lærere og foreldre er at alle elever skal sees, alle elever skal løftes og alle elever skal utfordres. Selv sier jeg: Pøs på med mange pedagoger allerede i 1. klasse. Dermed får de elevene som har utfordringer hjelpen de trenger tidlig. I den norske skole kan det til tider se ut til at vi gjør det motsatte, og pøser på i feil ende, nemlig med spesialpedagoger i de eldste klassene.

Venstre vil forsterke innsatsen tidlig i livsløpet. Vi må sørge for at barn som faller utenfor, blir sett og får relevant hjelp tidlig. Assistenter er vel og bra, men flere pedagoger inn i klassene må altså være en av løsningene for å innfri Venstres løfter. Gode pedagoger er det aller viktigste for elevenes læring. Venstre vil la lærerne bruke mer tid på barna og mindre på byråkrati. Venstre vil at læreren må få mer tid til å være lærer. Vi vil derfor sammen med lærerne gjennomgå lærernes arbeidssituasjon med tanke på å redusere skolebyråkratiet. Læreren må få mer tid til hver enkelt elev.

Jeg leste Håvard Tjora, lærer og forfatter, sin kronikk i Dagbladet, og tenkte at der fikk jeg rett. Politikere bruker skolen til å slå politisk mynt og fornærmer 38 000 lærere med alt snakket vårt om hvorfor og hvordan vi skal forbedre skolen. Så på vegne av eget parti og andre politiske partier med respekt for seg selv og dermed snakker om skole,- beklager! Vi skal satse på skolen, ikke fordi lærerne nå er for dårlige eller fordi de mangler noen studiepoeng, men med kompetansehevingskrav og etterutdanning vil Venstre at norsk skole skal få enda dyktigere og enda mer motiverte lærere. Denne satsingen vil vi følge opp ved å tilby mer praksis i studiet, høyere lønn og bedre utdanningstilbud også for barnehagelærere. Lærere som tar etterutdanning og ikke-kvalifiserte som tar nødvendig tilleggsutdanning, skal få bedre lønn. Utdanning skal alltid lønne seg, også for lærere.

Venstre går inn for et gjennomgående IKT-løft i skolen og foreslår en uketime med IKT/koding i grunnskolen. Dette vil forutsette et etterutdanningsprogram for lærere i IKT, program for praksisplass for IT-studenter i skolen og tilskuddsordninger til kommuner for nødvendige IKT-investeringer i skolen.

Venstres ambisjon er at den norske skolen skal bli blant verdens beste, både i å utvikle de faglige og de sosiale ferdighetene til elevene. Dessverre er det i dag slik at forskjellene mellom elevene øker underveis i utdanningsløpet. Å satse på kvalitet i en inkluderende grunnskole er et særdeles viktig tiltak for å utjevne sosiale, økonomiske og helsemessige forskjeller.

Å sende barna til skolen har vært med skrekkblandet fryd, men de har landet trygt hos gode pedagoger som tok dem godt imot. Nå sendes eldstemann videre til ungdomsskolen. Enda en gang har skuldrene mine senket seg i møte med kompetente lærere som møter kommende elever med fokus på trygghet, samhold og entusiasme for læringen som skal komme.

Så kjære lærere: Å satse på skolen for Venstre handler om å gjøre det bra enda litt bedre, å sørge for at dere får gjort jobben deres på best mulig måte, og å sørge for at lønnen skal stå til innsatsen. Venstre vil som alltid være et skoleparti og vil aldri stoppe opp og sier at nå er skolen bra nok. Bedre er alltid mulig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**