E18 forbedrer sykkel og kollektivløsninger

E18 fremstilles av kritikere som hovedsakelig et motorveiprosjekt. Det er misvisende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Dette er skjer med ny E18:

• Bilene skal under bakken, bussen skal frem og Asker og Bærum skal utvikles på de gående og syklenes premisser.
  • Det skal være trygt å gå og sykle til skolen, lett å sykle og reise kollektivt til jobben.
  • Asker, Holmen, Sandvika og Høvik skal utvikles uten store veier og spaghetti-kryss som barrierer.
  • Vi skal ha mindre støy og støv for dem som bor langs E18.

Realiteten er at E18-prosjektet er en samling av en rekke ulike tiltak som henger sammen og hvor det er store fordeler av en sammenhengende utbygging: mer effektive kollektivterminaler, sammenhengende bussvei, rask sykkelvei, flere lokk og tunneler, bedre støyskjerming og bedre av- og påkjøringer.

Alle disse tiltakene vil til sammen gi oss mindre støy, mer miljøvennlig transport, bedre sikkerhet og bedre fremkommelighet for dem som må kjøre bil og for næringstransporten.

Byutvikling

Med E18 i tunneler og med flere lokk skal Asker og Bærum også få de sammen mulighetene til byutvikling som Oslo har fått.

I Oslo er bilene flyttet under bakken i Operatunnelen i Oslo sentrum og tunnelen på ring 3 mellom Økern og Sinsen.

Gjennom Oslopakke 3 og Nasjonal transportplan er vi i Venstre med å sikre utbygging av E18 i Vestkorridoren. Jeg har selv vært med å forhandle frem denne løsningen.

Dobbel byggetid, høyere pris

Når Statens vegvesen klart har anbefalt at neste etappe av E18 bør bygges med tunnel under Høvik fra Strand til Ramstadsletta uten opphold fordi konsekvensen ellers vi bli en langt høyere kostnad, at flere hus må rives, at støy- og støv-forholdene blir betydelig verre, at det blir en dårligere løsning for sykkel og buss og at byggetid vil øke fra fem til ti år, så må vi selvsagt lytte til det.

Noe annet ville være uansvarlig både overfor beboerne på Strand og overfor alle som daglig reiser i Vestkorridoren.

Å doble byggetiden til en høyere pris og en dårligere løsning kan vi ikke gå inn for. Det kunne jeg ikke ha forsvart.

Løsningen vi har valgt kan de aller fleste være fornøyde med.

Persontrafikken skal ikke øke

En bekymring vi har er at økt kapasitet for bil med ny E18 kan føre til mer trafikk generelt og støy der hvor ny E18 skal gå i dagen.

Det ønsker vi ikke av hensyn til bomiljø, køer og trygge skoleveier, selv om bilene blir renere og utslippene mindre.

Venstre har derfor i Oslopakke-3 forhandlingene jobbet målrettet for at Klimaforlikets formulering om at privatbiltrafikken ikke skal øke er et premiss for ny E18.

For å nå dette målet trenger vi permanent veiprising og rushtidsavgift for å begrense bilbruk, kø og støy.

Forbedringer

E18-planene kan fortsatt forbedres. I Oslopakke3-avtalen er vi enige om at fra Strand til Drengsrud må det utredes alternativer med en lavere pris og som sikrer at veikapasiteten inn til Oslo ikke øker.

For Slependen har Statens vegvesen kommet med et nytt alternativ som er om lag 600–700 millioner kroner rimeligere og som innebærer riving av færre hus og bedre trafikkavvikling.

Vi ser frem til å få utredet flere alternativer som ivaretar målene om mindre støy, mer grønn mobilitet og tilrettelegging for byutvikling, men som gir reduserte kostnader.

Vi må ha vurdert om kryssløsningene kan gjøres enklere og fremdeles være like bra og sikre.

En edruelig diskusjon om E18 klarer å se at dette veiprosjektet medfører en rekke forbedringer, men er samtidig klar på at et veiprosjekt aldri er løsningen alene og at prosjektet fortsatt kan forbedres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**