Økonomi: Lys i tunellen for Stavanger kommune. Venstre maner til fortsatt edruelighet

Jan Erik Søndeland (V) under kveldens bystyredebatt., Foto: Stavanger Venstre

Bystyret i Stavanger debatterte mandag den økonomiske situasjonen i Stavanger kommune og utfordingsbildet fremover. Venstres representant i finansutvalget, Jan Erik Søndeland (V), talte på vegne av partiet i saken og satte fokus på arbeidsledighet, sosialhjelp, sykefravær og behovet for en videre nøktern drift i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Innlegget kan leses i sin helhet her.

Ordfører,

Først litt om sykefraværet. For det er satt inn mange tiltak i 2016, og det rapporteres om positive resultater.

Men vi ser en negativ utvikling igjen i første tertial, og det er bekymringsverdig. I starten av April hadde i nådd 8,5 %, som er tilbake til samme nivå som i 2015 hvor vi faktisk endte på 10-årsverste (med 7,8 %) ved årsslutt.

Det er god grunn til å spørre oss om det er nye tiltak som bør settes inn og om vi gjør nok.

For dette er kostbart for driften – ett prosentpoeng sykefravær koster i underkant av 50 mill kr – det er altså store beløp det er snakk om her, som vi kan spare. Sykefraværet påvirker også arbeidsmiljøet og trivselen på jobb, så dette er det viktig å få tatt tak i. Men igjen – jeg minner om at om vi får ned sykefraværet med ett prosentpoeng, så sparer vi 50 millioner kroner, årlig!

Venstre forutsetter derfor at rådmannen og spesielt den nye direktøren for Strategi- og virksomhetsstyring vil ha sykefraværsarbeidet som en av sine prioriteringer gjennom 2017.

Når det gjelder sosialhjelpsutgiftene, så har vi forståelse for at dette er vanskelig å budsjettere. I 2016 ble vi tatt på senga og fikk en merutgift på 34 mill. Nå viser tertial at vi også har undervurdert utgiftene i 2017. Til den kommende HØP’en bør nok nivået på sosialhjelpsutgiftene justeres opp, for det er vanskelig å se at utgiftene skal falle slik de er skissert i inneværende HØP.

Så til skatteutviklingen. Her mener Venstre rådmannen har gjort en god og edruelig vurdering, og vi mener det klokt å opprettholde anslaget for i år. Mange har kanskje fått med seg konjunktur-barometeret til SR-bank som viser optimisme i det lokale næringslivet, men det betyr ikke at skatteinntektene vil øke i 2017. Denne «stemningsrapporten» fra SR-bank er langt mer relevant for skatteutviklingen i 2018, men også til da må vi være varsomme i anslagene våre.

Et annet positivt signal er nedgangen i arbeidsledighet så langt, hvor vi nå har beveget oss ned i 4,6 %. Det er en tendens nå til at flere jobber lyses ut i det private næringslivet. Det er ikke full tørke lenger. Lyset i tunellen er der.

Noe vi likevel bør spørre oss er hvor mange av disse nye jobbene som er direkte eller indirekte knyttet til olje/gass-sektoren. For hva har vi egentlig oppnådd dersom det etter hvert skulle vise seg at andelen oljeavhengige jobber er like stor etter krisen, som før krisen?

Venstre er veldig opptatt av å bygge nye grønne næringsbein, og jeg tror vi har mange med oss i dette, men ordfører, jeg mener at det hviler et ansvar på hele bystyret i Stavanger her. Det gjelder her, det gjelder når Formannskapet behandler næringsrelaterte saker, men det gjelder også når vi jobber nasjonalt mot våre partiers nasjonale politikk i Storting og regjering. Vi som representanter fra Stavanger bystyre skal ikke ta lett på dette – vi må ikke sovne – vi må huske å jobbe kontinuerlig for å få nye arbeidsplasser i Stavanger-regionen som er mest mulig fristilt fra olje/gassnæringen.

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**