Bøkeskogen skal “hem” igjen

Våren 2014 startet arbeidet på Ryfast. I den anledning kjøpte Bøygen, som er et lokalt selskap, bøketrærne som ble nedhugget fra Vålandskogen. Tømmeret som ble kjøpt ligger i dag til tørk i en låve på Jæren. Ketil Dybvig, landskapsdesigner iBøygen, fikk ideen om å utvikle en paviljong av de felte bøketrærne. Bøkepaviljongen vil bli en attraktiv møteplass og som vil bli plassert på kulverten mellom Vålandskogen og Mosvannet.

I går ble prosjektet presentert for kommunalstyret for Miljø- og utbygging. Mange ga utrykk for at dette var særdeles spennende. Selvsagt står vi overfor utfordringer vedrørende finansiering og forholdet til lov om offentlige anskaffelser med mer.

Venstre har lenge vært opptatt av Mosvannsparken. Dette vil være et fantastisk bidrag selv om det er langt fra å bli heftig begeistret til realisering.

Initiativtakeren tar nå kontakt med administrasjonen, så får vi se det an. Men tanken på at bøkeskogen skal ”hem” igjen frister.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**