Historisk satsing på ung, psykisk helse

Foto: Dreamstime.com

Venstre skal lansere en strategi for barn og unges psykiske helse sammen med regjeringspartiene og KrF. Denne skal følges av en opptrappingsplan og penger i 2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

– Psykisk uhelse er en av vår tids største folkehelseutfordringer, og derfor er dette gjennomslaget så viktig, sier Ketil Kjenseth, som er Venstres representant i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Han er fornøyd med at det endelig skal komme en plan som retter seg mot barn og unge.

Psykisk uhelse er en av vår tids største folkehelseutfordringer

Ketil Kjenseth

Strategien for barn og unges psykiske helse er et Venstre-gjennomslag. Sammen med KrF har partiet også fått regjeringen med på at strategien skal følges av penger. Det betyr at det allerede i statsbudsjettet for 2018 skal være en tydelig opptrapping for barn og unges psykiske helse.

Les artikkel i Dagbladet her

– Vi har mye med ung, psykisk helse denne perioden, men vi får til mye mer når vi kan se hele feltet under ett – i en egen plan, sier Kjenseth.

Han fortsetter:
– Mange barn og unge sliter, og vi vet at hver fjerde jente i videregående skole har et høyt nivå av psykiske plager. Det er et stort fokus på den fysiske helsen, blant annet i skolen, men vi har en tendens til å glemme det som foregår i hodet. Psykisk helse må inn på agendaen, fra starten. Vi må lære barna hvordan de skal møte ulike utfordringer gjennom livet. Dette arbeidet bør starte på helsestasjonen, i barnehagen og på skolen.

Vi må lære barna hvordan de skal møte ulike utfordringer gjennom livet

Ketil Kjenseth

Venstre har gjennom samarbeidet med Krf og regjeringspartiene allerede sørget for 2,4 milliarder til opptrappingsplanen for rus, 1 milliard til helsestasjoner og skolehelsetjenesten, og historiens første ungdomshelsestrategi. I tillegg kommer en rekke andre tiltak, som barnehage- og lærerløft.

Kjenseth mener kostnadene ville blitt mye større uten tiltak:
– Vi har høye ambisjoner for opptrappingsplanen for barn og unges psykiskes helse. I dag koster psykisk uhelse samfunnet over 185 milliarder kroner årlig. Det er først og fremst fordi folk får hjelp for sent. Vi behandler alvorlig sykdom i stedet for å ta tak når plagene begynner. Med denne planen håper vi å kunne snu trenden. Forebygging er folkehelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**