Rydd Gilhusstranda med Venstre 6. mai

Bli med Lier Venstre og rydd Gilhusstranda sammen med oss lørdag 6. mai

Vi har ryddet strender og gangveier siden ”Rusken” ble etablert på 70-tallet, men nå trenger vi deg og enda flere til å redde havet vårt! I år skal Lier Venstre igjen rydde på og ved Gilhusodden og vi håper å få med oss mange andre frivillige og ta et tak for å ta vare på livet i og ved Drammensfjorden. Å plukke opp plasten som ligger i fjæra og levere den til gjenvinning er enkelt og effektfullt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Hvert år havner flere millioner tonn søppel i verdenshavene. I Norge dumpes det årlig 34 000 tonn søppel bare i Nordsjøen. I tillegg slippes det ut 8000 tonn mikroplast, altså veldig små plastpartikler, årlig i Norge. Havet sluker alt. Men borte blir det ikke.

Når plasten først har kommet ut i naturen kan den forurense i hundrevis av år fordi den brytes ned svært sakte. Ved norske strender, langs kysten og på havbunnen er det fullt av sneiper, plastflasker, fiskeutstyr, engangsgriller, sprøytespisser, poser, tauverk, gamle dekk, flasker, bokser og glasskår.

Sjødyr, fisk og fugler lider

Søppelet ødelegger kysten og havbunnen. Millioner av sjødyr, fisk og fugler dør årlig ved at de setter seg fast, kutter seg opp eller spiser søppel. I Nordsjøen inneholder magene hos 94 prosent av fuglene plast, og over en fjerdedel av torsken i havnebassenget i Bergen har plast i magen. Fiskemiddagen frister mindre når vi vet at den kan inneholde mikroplast. For ikke å snakke om Norge som storeksportør av sjømat – merkevaren står for fall dersom vi ikke sørger for å stoppe forsøplingen til havs.

En fjerdedel av torsken i havnebassenget i Bergen har plast i magen

Dette gjør vi som et ledd i den norske strandryddedagen som finner sted lørdag 6. mai – og vi oppfordrer alle som har engasjement i saken om å bli med på dugnaden! Kommer det mange, rydder vi flere steder.

Mer kunnskap og flere tiltak trengs

Venstre har de tre siste årene sørget for at også Stortinget bevilger penger for å bekjempe forsøpling av havet. Vi har kjempet gjennom 35 millioner kroner til opprydding av norske strender, et prosjekt der fiskere fisker etter søppel og en ordning for vrakpant for fritidsbåter slik at vi får slutt på at gamle båter bare senkes i fjordene.

Venstre tok også initiativ til å forby mikroplast i kosmetikk og fikk gjennomslag for det. Dette er helt nødvendige tiltak, men ikke nok. Norge må ta større grep for å redde havet. I år 2050 vil det være like mye plast i havet som fisk hvis vi ikke fikser problemet i årene som kommer. Og den eneste måten det kan gjøres på er gjennom kunnskap.

Mikroplast er det nye sjømonsteret

Venstre har derfor laget en tiltakspakke mot marin forsøpling. Det må forskes mer for å erstatte vanlig plast med bioplast som brytes helt ned i naturen. Vi trenger mer kunnskap om hvordan vi renser havet for mikroplastbiter. Vi vet at plast brytes ned til mikropartikler som tas opp i dyr og plankton. Og vi vet at mye av mikroplasten i Norge kommer fra bildekk som slites på veiene våre og skylles ned i havet og fra de tusenvis av kunstgressbanene rundt omkring som består av granulater fra bildekk. Bruken av gummigranulat på kunstgressbaner bør fases ut.

Venstre ønsker et forbud mot tynne plastposer og vil styrke utviklingen av resirkulert plast og bioplast. Det trengs opprydding, forebygging, forskning, bevisstgjøring og internasjonalt samarbeid. Men like viktig er det at vi alle sammen slutter å kaste og begynner å rydde. Dette vil få bort store mengder søppel som ellers kan ende opp som mikroplast.

Derfor håper vi at så mange som mulig blir med på årets ryddeaksjon. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Vi må alle slutte å behandle det blå matfatet vårt som en gigantisk stor søppelfylling.

Tove Hofstad, gruppeleder og dugnadsansvarlig, ønsker seg flere miljøaktivister på strandryddedagen 6. mai

Tove Hofstad, gruppeleder og dugnadsansvarlig

Lier Venstre