Representantforslaget ble fremmet i Stortinget onsdag, og inneholder en rekke punkter som skal gjøre det mer attraktivt å bli lærer – og som skal trekke flere til yrket. Grande, Nybø og Rotevatn foreslår blant annet høyere lønn, sertifisering av yrkestittelen, etter- og videreutdanning i flere fag, og flere karriereveier.
Dagens utfordring er at vi ikke har nok lærere.
Mange av forslagene står i Venstres nye stortingsvalgprogram for 2017-2021, som ble vedtatt på landsmøtet helgen 31. mars-2. april. Nybø, som for tiden er fungerende leder i stortingets utdanningskomité, forteller om bakgrunnen for initiativet:
– Lærerne er noen av de viktigste folkene vi har i Norge. De former livene til barna våre i nesten like stor grad som familien. For Venstre har det alltid vært viktig å satse på denne yrkesgruppen, og det skal vi også gjøre neste stortingsperiode. Dagens utfordring er at vi ikke har nok lærere. Fortsetter vi som i dag, vil vi mangle nesten 4000 lærere i 2020.
Kompetanseheving gjennomført – nå skal det lønne seg
Nybø viser til det store lærerløftet som allerede er gjennomført i løpet av de siste fire årene, og som er grunnen til at Venstre nå foreslår versjon “2.0”:
Det skal lønne seg å velge en av landets viktigste jobber
– Vi har fått til enormt mye denne stortingsperioden. Vi gikk til valg på å gjøre lærerutdanningen til en mastergrad, og på å heve kompetansen til dem som allerede er i klasserommene. Det har vi klart. Nå er oppgaven å sørge for at lærernes anseelse øker tilsvarende. Det skal lønne seg å velge et av landets viktigste jobber, og ta masteren som kreves. Vi vil at lærerne skal tjene mer.
Like muligheter
Det var Venstre som innførte folkeskolen i 1889. Siden den gang har det vært et overordnet mål å gi alle barn best mulig utdanning, og dermed like muligheter, uansett hvem de er eller hvor de kommer fra.
– Vi vet at læreren er den avgjørende faktoren både for elevenes skoleresultater og trivsel. Høy kompetanse hos lærerne er den beste måten å sikre alle barn like muligheter på. Slik kan vi sørge for at barna får den gode skolen de fortjener, understreker Nybø.
Høy kompetanse hos lærerne er den beste måten å sikre alle barn like muligheter på
Flere må få lyst til å bli lærere
For å få flere til å søke lærerutdanning, må yrket gjøres mer attraktivt, mener forslagsstillerne:
– Vi må få flere til å få lyst til å bli lærere. Det er den beste måten å rekruttere på, og det er derfor vi ønsker dette statusløftet. Foruten høyere lønn, må den kompetansen lærerne nå har speiles i en slags sertifiseringsordning – slik at bare de som har lærerutdannelse kan kalle seg lærere. Slik er det jo med mange andre yrker som krever lang utdannelse – lege, advokat eller ingeniør, for eksempel.
De konkrete forslagene i Lærerløftet 2.0 er som følger:
- Stortinget ber regjeringen legge frem tiltak for økt rekruttering til læreryrket, inkludert gjennomføringsmål for kvalifiseringsstipend, tiltak for å rekruttere flere lærere fra andre yrker, for å beholde lærere som er i skolen i dag og for å rekruttere lærerutdannede i andre yrker tilbake til arbeid i skolen.
- Stortinget ber regjeringen om i samarbeid med berørte parter å utarbeide en plan for utvidelse av videreutdanningstilbudet for lærere, slik at blant annet samfunnsfag, KRLE og naturfag samt fag som kan heve kompetansen på IKT-pedagogikk, veiledning og spesialpedagogikk, kan bli et reelt tilbud for flere lærere, og som del av dette vurdere innfasing av kompetansekrav i relevante fag.
- Stortinget ber regjeringen vurdere å øke statens andel av kostnadene til videreutdanning, slik at læreren får full arbeidstidskompensasjon.
- Stortinget ber regjeringen beskytte lærertittelen ved å innføre en sertifiseringsordning for lærere i samråd med berørte parter i skolesektoren, som skal sees i sammenheng med rett og plikt til kompetanseheving.
- Stortinget ber regjeringen vurdere alternative modeller for en rett og plikt til etter- og videreutdanning for lærere og legge fram en slik vurdering i forbindelse med statsbudsjettet for 2018.
- Stortinget ber regjeringen legge fram tiltak for å legge til rette for utvikling av flere universitetsskoler.
- Stortinget ber regjeringen som del av arbeidet med karriereveier innføre et nytt utdanningsnivå, «PhD-lærer», for ansatte i undervisningsstilling i skoleverket, som kan følges opp i avtaleverket mellom partene i arbeidslivet.
- Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for hvordan skolebyråkratiet kan reduseres med 25 pst. slik at læreren får mer tid til hver enkelt elev.
- Stortinget ber regjeringen fremme sak til Stortinget med en vurdering av hvordan staten kan bidra til at økte krav til lærerne reflekteres i lønnsnivået, og hvordan staten kan bidra til at videreutdanning og etterutdanning gir konkrete utslag i lønn.