#VenstreLM: Tidsånden og norsk politikk

Per A. Thorbjørnsen har ledet valgkomiteen i Venstre.
Per A. Thorbjørnsen har ledet valgkomiteen i Venstre. , Foto: Joachim Steinbru

— Vi hadde stått på stedet hvil hvis tidsånden skulle styrt norsk politikk. Det er når vi er politisk helhetlig at vi er på vårt beste. Det handler om skole, om velferd, om kultur, om næring og gründere, om landbruk, om miljø, sa Venstres Per A. Thorbjørnsen i den generelle debatten på Venstres landsmøte i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Les hele innlegget her:

Landsmøte, jeg skal snakke om tidsånden. Men det er fremtid det handler om – fremtiden folkens!

Men først: Vi står i en rik, stolt politisk tradisjon. Vi står foran en fremtid som krever modige og bærekraftig løsninger sosial, økonomisk og miljømessig. Vi er det sosialliberale partiet. Det er ingen andre som når oss til støvlene. Det er nettopp i det sosiale og liberale rommet norsk politikk er utformet og skal bli utformet. De liberale kampene har alltid vært harde.

Det sies at partier som nå har medvind treffer tidsånden. Tidsånden? Som om det skulle være et honnørord? Som om det er nokke å treffe. I USA rår tidsånden og den heter Trump. Et grelt eksempel på at vi ikke skal føre politikk ut fra tidsånden .Den vil jeg hende Venstre aldri har truffet. Heldigvis.

Hvis det var tidsånden som skulle råde hadde de historiske kampene som skole for alle, arbeidslivsrettigheter, sosiale rettigheter, allmenn stemmerett mm ikke hatt samme kraft. Tidsånden? Den sier vel oss vi skal være både skeptiske og tilbakeholden med å gi flere flyktninger oppholdstillatelse. Skal innordne oss tidsånden? Nei, vi vil ha en mer human flyktningpolitikk, Tidsånden? Den sier vel oss klimautfordringene ikke er så veldig store og at vi må være skeptiske. Skal vi innordne oss tidsånden? Nei vi skal ha en offensiv miljøpolitikk. Tidsånden? Den sier vel at fasiten for antall kommuner er 428 og antall fylker er det eneste svaret er 19. Skal vi innordne oss tidsånden? Nei, vi skal videreutvikle det offentlige.

Vi hadde stått på stedet hvil hvis tidsånden skulle styrt norsk politisk, historisk som i dag. Det er når vi er politisk helhetlig at vi er på vårt beste. Det handler om skole, om velferd, om kultur, om næring og gründere, om landbruk, om miljø.

Vi tåler politisk frustrasjon. Vi tåler politisk debatt. Vi tåler motstand. Men når program er vedtatt slutter vi rekkene. Vi løfter blikket og vi ser mot 11. september. Vi bretter opp ermene. Dette klarer vi. Vi står som liberalere oppreist, også i motvind. Jeg gleder meg til valgkampen! For et grønnere, varmere og mer liberalt samfunn. Hei Trine, heia oss, og heia Venstre – på lag med fremtiden!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**