Til innhold

TV til folket!

Alle politiske møter bør overføres direkte på web-tv!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Vi som politikere er valgt av innbyggere og er avhengig av og motiveres av engasjerte innbyggere, skriver Ronny Knutsen i Askøy Venstre i dette innlegget.

Demokratiet bygger på prinsippet om folkesuverenitet, hvilket forutsetter et opplyst folk der alle har like muligheter for å tilegne seg politiske kunnskaper og ferdigheter til å utvikle politisk dømmekraft.

Det er i dag en økende skepsis til politiske prosesser og et ønske om mer åpenhet og forståelse for hva politikere egentlig bestemmer. Vi har som et godt eksempel nå på Askøy det gryende «folkeopprøret» mot Askøypakken. Vi i Venstre applauderer slike initiativ, og mener at det nettopp er slikt engasjement som må til for å bryte ned inngrodde forestillinger om at det ikke nytter å stille spørsmål. Vi som politikere er valgt av innbyggere og er avhengig av og motiveres av engasjerte innbyggere. Det er med på å høyne kunnskapsnivået og skaper mer konstruktive debatter.

Askøy kommune skal på en best mulig måte legge til rette for at innbyggerne får innsikt i, og forståelse for hvordan kommunen og det politiske arbeidet er organisert og fungerer. Det er flere måter å gjøre dette på.

Det første vi bør gjøre er å legge til rette for at politiske møter blir mer tilgjengelige. Derfor vil vi at alle politiske møter skal overføres direkte på web-tv, arkiveres og gjort tilgjengelig for publikum på kommunens nettsider. Det vil gjøre det lettere for innbyggerne å holde seg orientert om saker som er til behandling, hva som faktisk blir sagt og av hvem, samt få innblikk i hvordan politiske saker blir behandlet.

Vi mener det er naturlig å starte med kommunestyremøtene. Men det bør likevel ikke være til hinder for å overføre alle politiske møter, utvalg og formannskap. Det er ikke teknologien det står på. Det er ikke revolusjonerende. Faktisk er det mange kommuner i dag som gjør dette. Vi i Askøy bør ikke være noe dårligere. Som en velkommen bieffekt av tv-overføringer er at det kan virke oppdragende og dannende på debattformen blant politikerne.

Tilrettelegging for åpenhet, innsyn og innbyggerpåvirkning kan videre bygges ut ved å ta i bruk andre tiltak som vil styrke lokaldemokratiet. Jeg kan nevne debattforum på nett som gir innbyggerne mulighet til å komme med forslag og ideer og diskutere forslagene med politikerne. Debattforumene kan være tilgjengelig for alle til ethvert tidspunkt, noe som gir innbyggerne gode muligheter til å delta når de selv ønsker og har tid.

Et annet eksempel er borgerpanel hvor et representativt utvalg av befolkningen i kommunen får tilsendt spørreskjema som brukes til å kartlegge innbyggeres synspunkter på aktuelle saker. Panelet vil ha en rådgivende funksjon og kan komme med innspill til saker som kommunen arbeider med.

Vi i Venstre er opptatt av åpenhet, tilgjengelighet og tillitt i alle politiske prosesser. Det er verdt å minne om at politikere er velgernes arbeidstakere og skal fremme innbyggernes interesser. Ved å overføre alle politiske møter på web-tv vil innbyggerne selv kunne følge med om deres representant følger opp de løfter som er gjort i valgkamp og i partiets program.

Dette innlegget var på trykk i AV 8. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**