Melby mener dette er et svært viktig skritt i riktig retning, og understreker nødvendigheten av å sette radikale krav for å senke utslipp og sørge for bedre luftkvalitet.
-Oslo har lenge ligget helt i front i miljøpolitikken, særlig når det gjelder satsingen på miljøvennlig transport. Det at Venstre nå sørger for at byen får mulighet til å stille krav om null- eller lavutslippsbiler i drosjenæringen er svært positivt og helt avgjørende for å fortsette det arbeidet, sier hun.
Melby forteller at dette er noe Venstre har jobbet for lenge, og at noe av årsaken til at dette har tatt så lang tid å få på plass er at det for kun få år siden fantes svært få biler som dekket de behovene en taxi en har.
—I dag er situasjonen en helt annen, og mye av det skyldes at den politikken vi har ført for å sikre at flest mulig velger de mest miljøvennlige bilene. Det har bidratt til å påvirke utviklingen i bilbransjen generelt. Vi har sett en utrolig teknologiutvikling, og innen 2022 er det fullt mulig å ha en helt utslippsfri drosjepark i Oslo, sier hun.
Melby viser til at Venstre har tatt flere initiativ for å få på plass en slik hjemmel, både lokalt i Oslo og på Stortinget. Selv har hun stilt skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om temaet, og Venstres faste stortingsrepresentanter har i perioden fremmet flere private forslag om å gi kommunene flere konkrete virkemidler for å redusere utslipp og forbedre luftkvaliteten, blant annet miljøkrav for taxi.
-Vi vet at reduksjon av utslippene fra taxinæringen vil ha stor effekt på det totale utslippet og på luftkvaliteten. I dag vil jeg rette en stor takk til Venstres stortingsgruppe som ikke ga opp i denne saken. Jeg lover at jeg vil gjøre mitt for at Oslo benytter seg av muligheten til å stille miljøkrav så raskt som mulig, avslutter Melby.