– Det Venstre har fått gjennomslag for er det største nasjonale togløftet siden Stortinget i 1894 vedtok å bygge det som da var Norgeshistoriens største nasjonale samferdselsprosjekt – Bergensbanen.
Den gang hadde Venstre 62 representanter og rent flertall på Stortinget. Idag er Venstre ikke like store, men vi er like stolte, sier Venstres leder Trine Skei Grande.
– Bergensbanen kostet den gang et helt statsbudsjett. 52 millioner kroner. I dag setter vi av 45 % av alle investeringsmidlene i NTP til jernbaneinvesteringer. Det er tidenes grønneste og mest fremtidsrettede nasjonale transportplan, sier hun og nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Abid Q. Raja.
– Stadig flere reiser med tog. Derfor er vi glad for at ny Nasjonal transportplan bidrar til at jernbanen blir den viktigste og mest attraktive transportmåten til og fra byene våre.
Vi er svært glad for en satsing som vil øke kapasiteten, gjennom nye strekninger og et bedre jernbanenett.
Vi er svært glad for en satsing som vil øke kapasiteten, gjennom nye strekninger og et bedre jernbanenett.
-Lokallaget i Kragerø er selvsagt svært fornøyd med et slikt løft, sier leder Solfrid Rui Slettebakken, – men vi venter fortsatt i spenning på nyhetene som gjelder hurtigtogsatsingen gjennom vårt område.