Jeg ser i Adressa den 1. februar at Karin Bjørkhaug (KrF) inntar en defensiv holdning til forbedring av togtilbudet i Trøndelag.
Hun snakker om en elektrifisering som allerede er vedtatt. Venstre snakker om tiltak i neste NTP (nasjonal transportplan)-periode som skal vedtas i juni.
Hvis Karin ikke har ambisjoner om annet enn elektrifisering de nærmeste 12 år blir hun den store bremseklossen på det nye elektriske toget. Nesten like treigt og altfor få avganger!
Regjeringa skal legge frem sitt forslag til NTP i mars og Stortinget skal vedta saken i juni. Det er nå KrF og Venstre kan påvirke regjeringa til en storsatsing på tog i Trøndelag.
Venstre vil ha passasjerer på toget: Toget må stoppe på Ranheim, ny stasjon med skikkelig kollektivknutepunkt på Leangen, flytog med kvartersfrekvens (dobbeltspor) mellom Trondheim og Stjørdal og 20 minutter reise-tid mellom Trondheim og Værnes. KrF vil investere fem milliarder kroner og øke antallet passasjerer med 200.000 i året (fra 1,3 mill. til 1,5).
Venstre vil investere 15 milliarder kroner og dermed øke passasjerantallet til fem millioner pr. år. Hva gir den beste samfunnsøkonomien?