Tinn trenger en ny vind!

Foto: Chris-Håvard Berge (CC BY-NC 2.0), https://flic.kr/p/7ifJik

I RA 15.12 så påpeker Steinar Miland at Tinn kommune har masse penger på disposisjonsfondet som kommunens politikere kan strø om seg som fulle sjøfolk (OK, ikke helt ordrett etter Miland, men melodien synes kjent nok).

Jeg trakk fram Bø kommune som er den kommunen i landet som vokser mest, og har også passert Tinn i innbyggertall. Bø kommune har stort sett vært på ROBEK-lista siden ordninga starta i 2001, og har i lang tid som en tradisjonell rød kommune hatt dårlig økonomi. Derfor innførte også kommunen eiendomsskatt, men det skjedde før Venstre vant kommunevalget med 37 % i 2011 (og har selvsagt fortsatt ordfører der), men Venstre økte den riktignok for å bygge nytt sykehjem. Altså man brukte den til å investere, ikke til å drifte, slik Miland og SVs plan virker å være. Men grunnen er jo at Bø ikke er en kraftkommune, og har ikke inntekter som renner automatisk inn i kommunekassa, slik som i Tinn, og det tar tid å omstille kommunen fra å være en rød kommune (slik Tinn omtrent også alltid har vært) til en dynamisk kommune med befolkningsvekst, åpenhet og et voksende næringsliv.

I Tinn får man et nisiffra kronebeløp inn hvert eneste år i kraftinntekter, og så skal man ha eiendomsskatt i tillegg, fordi man ikke klarer å vise måtehold i pengebruken, eller ikke klarer å effektivisere slik andre kommuner får til? Hvor skal det ende? Miland er selvsagt klar over at Tinn kommune er en av de kommunene i hele landet som driver dyrest, slik at tjenestene kommunen produserer koster innbyggerne langt mer enn i nesten alle andre kommuner i landet.

I Bø øker folketallet, og i Tinn minsker folketallet, selv om budsjettet til Tinn er dobbelt så stort. Poenget er da at Tinn kan drive billigere, og ha mer penger igjen til å investere for å prøve å skape vekst i kommunen.

Når det gjelder Milands påstand om å legge ned et lokalsamfunn, så bør man ta sikte på å legge en av barnehagene på Rjukan samt kulturskolen til Miland, og det bør man gjøre mens kommunen fortsatt har handlerom, ellers står man i fare for å miste skolen og ikke ha noe igjen. Måten man styrer økonomien på nå tyder på at det vil forsvinne fortere enn Miland synes klar over. Jeg minner om et langvarig kommunalt innkjøpsstopp tidligere i år, der kommunen som julekvelden på kjerringa måtte spare millionbeløp og det faktum at man stengte dagavdelingen på Eldres hus i tre uker i sommer som tegn på at kommunens økonomiske styring kanskje ikke er like forutsigbar og solid som det Miland maler som en ekte lokalromantiker.

Marius Netten Skeie
Leder, Tinn Venstre