2016: Barn og unges år

Maria Serafia Fjellstad , Foto: Jo Straube / Venstre

Kommunestyrets desembermøte behandler hvert år Virksomhetsplanen som den store saken. Her bestemmes budsjettet for kommende år, og med det byr diskusjonene i møtet på virkelig framvisning av de politiske skillelinjene, vyene og også samspillet. Venstres Maria Serafia Fjellstad løftet særskilt frem satsningene innenfor Barn og unges år, Livsglede for eldre og gav også klare løfter om at Miljø er det temaet som må løftes frem ved neste korsvei. Her er hennes innlegg i sin helhet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Helt fra 2011 har kommuneøkonomi vært et nødvendig viktig fokus for Venstre; både i den samarbeidskonstellasjonen vi da var i – og den vi nå er i. Den største utfordringen har ikke handlet om god vilje knyttet til skole, eldreomsorg, barnehageplasser eller asfalt. Den største utfordringen har vært hvordan vi som politikere skal få orden på Harstads økonomi. Hovedgrepene i disse årene har vært standhaftig og tydelig rådmann, en bindende strategi for økonomisk balanse, og edruelige politikere. I stort har strategien nådd frem: og det er med langt større trygghet vi ser fremover nå enn for få år siden. Samtidig har vi også lyktes med et heftig investeringsprogram: men det koster også. Det er lite rom for nye tiltak, men samtidig begynner vi nå å få såpass handlingsrom at vi også finner rom for de positive elementene; og særskilt gjelder dette kommende år.

Først til Barn og Unges år: Vi ble ganske tidlig enige i posisjonen om satsninga på Barn- og Unges år; og har jobbet godt sammen for hvordan vi ville utforme dette. Harstad skal være attraktiv hele livet, og skal vi nå dit hen: så er det i oppveksten grunnlaget legges. Vi har gjort grep for å styrke opplæring i barnehage gjennom økt pedagogdekning, grep for å styrke tidlig innsats gjennom å redusere planlagt nedtrekk i skolen, grep ift barns fritidsaktiviteter gjennom reduksjon i halleie og søkbare midler – og fra et Venstresynspunkt er særskilt satsningen på demokratiutvikling med Barn og Unges kommunestyremøte viktig! Jeg har opplevd barnehagesituasjonen som nærmest å være trengt opp i et hjørne; men opplever at vi sammen har funnet en god vei ut av det. Bevaring av Fauskevåg barnehage og vurdering av ny Sørvik barnehage er her særskilt viktig for Venstre. I behandlingen nå i sluttspurten vil jeg særskilt trekke frem det punktet hvor jeg opplever at Venstre har fått stort gjennomslag: Det handler om forebyggende helsearbeid. Ikke bare har vi Familiens hus på driftsbudsjettet, men vi har fått til ei satsning også i skolehelsetjenesten: særskilt gjennom grupperettede tiltak på konkrete satsningsområder kan vi nå langt med selv små midler. Venstre har i Utvalg for Helse og omsorg løftet frem satsning mot incest og overgrep allerede i barnehage, og også konkret temaundervisning om vold og overgrep er et annet viktig tiltak. Vi vet at vi ligger 2 helsesøsterstillinger bak minstenormen. Vi har over år ikke lykkes bruke like mye av de ønskede statlige overføringene til dette tiltaket, pga andre presserende behov. I år får vi til den ene helsesøstera, og håper særskilt dette kan bidra til grupperettede tiltak mot vold/overgrep i barneskole; slik helsestasjonen har skissert at de ønsker jobbe. Gjennom et verbalforslag knyttet til Familieråd får vi også satt fokus på en av parametrene hvor Barnevernet i Harstad kommune ikke har nådd sine målsetninger. Metodikken Familieråd er kjent å kunne redusere akuttplasseringer, bidra til flere tiltak innenfor nettverket, og er et godt dokumentert og godt anbefalt tiltak. Gjennom fokus på å øke bruken av Familieråd håper vi både på bedre løsninger innenfor nettverket omkring barnet, og også færre behov for tiltak utenfor hjemmet. Dette hjelper først og fremst den enkelte, men er også vist å kunne spare kommunale kroner.

Næring: vi må tilrettelegge for de som vil skape nye arbeidsplasser her i Harstad. Satsning på petromarin næring slik skissert er absolutt riktig også ut fra vårt utgangspunkt: men Venstre vil understreke verdien av å se også utenfor dette: gründere av flere slag; fra mindre bedrifter i randsonen av den nevnte teknologiske virksomheten, til kulturgründere, samt også innenfor fornybar energi. Og det siste er kanskje særskilt viktig i en by hvor energibegrepet bør utvides for å stå sterkere i ei framtid med mindre oljeutvinning enn i dag. Vi er derfor glad for at vi nå finner rom til ei større satsning innne næring, med ny næringskonsulent.

Innen eldreomsorgen ser Venstre to satsninger som særskilt er i tråd med vår politikk, og hvor vi opplever å ha bidratt. Det ene er Hverdagsrehabilitering; som vi grundig debatterte for få møter siden. Det andre er Livsglede for eldre. Jeg har siden studietida mi i Trondheim hatt en beundring for arbeidet som Livsglede for eldre har gjort, og er utrolig stolt over og glad for at nå også Harstads sykehjem arbeider for å oppnå Livsgledesertifisering. Det er utrolig flott at vi allerede i år finner rom for å utvide satsningen fra Bergsodden og Stangnes, og videre til byens øvrige sykehjem. Dette er grunnleggende forskjellig fra en mer tilfeldig bevilgning for aktiviteter i sykehjem: dette handler om grunnmuren, om hvordan de eldre møtes, hva som prioriteres og hvordan. Det hjelper ikke med rullatorløp og eldredans, om det DU ønsker er muligheten til deltakelse i andakt og strikking. Jeg håper også vi får til et arbeid med Livsgledeskoler; som kan delta opp imot disse sykehjemmene. Justering av resultatmål innen Helse- og omsorg i tråd med dette er svært positiv! Særskilt imøtesees både kravet om ernæringsscreening og individuelle målsetninger.

Det er imidlertid et satsningsområde som mangler i denne VHP; og denne gang bidrar ei heller våre forslag inn med økt satsning på dette området. Kommunedelplanens samfunnsdel omtaler fire hovedsatsningsområder, hvor det tredje er: ”Miljøbyen Harstad: med satsning på en bærekraftig og livskraftig kommune”. Vi er forsinket med miljø/klimaplan; som skulle komme i 2016 – og nå kommer i 2017. Så snart planverket er klart; er Venstre også klar for å sloss miljøsakene høyt på prioriteringslista. Dette håper vi spesielt å få vist frem i budsjettet for 2018. I mellomtida er vi opptatt av å nå de målene vi allerede i fjor satte oss ift ladestasjoner og el-bil. Her er det slik at vi i elbilstrategien vedtok at elbilene først skulle betale parkering når ladestasjoner var på plass: det er de ikke. Det er videre slik at Ordfører tydelig gav uttrykk for i oktobermøtet at man ikke skulle gjøre endringer i parkeringsordningen for el-bilene før den helhetlige Parkeringsstrategien skulle opp våren 2017. Venstre har derfor er et forslag om åbeholde Parkeringsavgiften uendret fra 1.1.2017, slik at el-biler inntil videre parkerer gratis som idag. Det forutsettes at denne ordningen vurderes i forbindelse med Parkeringsstrategi for sentrum våren 2017. Jeg understreker at Venstre som sådan ser at el-bilenes fordeler på sikt bør reduseres, men er opptatt av å finne løsninger som fortsatt gir en viss grad av fordel: slik at veksten i vår el-bil-park fortsetter å øke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**