Satsning på kollektiv og miljøtiltak
Venstres største satsninger i budsjettet er en økt satsing på kollektivtrafikk og miljøtiltak. Totalt foreslår Venstre å bruke 186,5 millioner kroner mer på miljø- og kollektivtrafikk mer enn byrådet. De viktigste enkeltpostene er:
- 69 mill. kroner til økt bygging av sykkelveier (investeringer)
- 45 mill. kroner for å hindre prisvekst i kollektivtrafikken
- 27 mill. kroner til å styrke klima- og energifondet som kan brukes til klimatiltak i byen, f. eks. solcelleanlegg, ladestasjoner i borettslag o.l.
- 10 mill. kroner til å styrke kollektivtilbudet gjennom flere nattbussavganger
- 10 mill. kroner til økt bruk av solcelleanlegg på kommunale bygg
- 6 mill. kroner til nye ladestasjoner for elbil og 6 mill. kroner til å skifte ut og oppgradere eksisterende
- 5 mill. kroner til nullutslipps varetransport
- 1,5 mill. kroner til bistand og hjelp til etablering av flere ladepunkter i borettslag og sameier
- 2 mill. kroner til urbant landbruk, herunder skolehager, for å sikre biologisk mangfold i byen
- 5 millioner i ekstratilskudd til Ruter for å øke aldersgrensen for barnebillett til seks år
Melby mener at å hindre prisvekst i kollektivtrafikken er et av de viktigste tiltakene i det alternative budsjettet. -Dessverre er det slik at billettprisene på kollektivtrafikk kommer til å øke i 2017. Det synes Venstre er veldig synd, fordi vi vet at pris har noe å si når folk velger hvordan de skal reise. I vårt alternative budsjett har vi lagt inn ekstra midler til Ruter for å forhindre prisveksten, sier hun.
Videre viser Melby til at byrådet har kuttet investeringene i sykkelvei med 69 millioner sammenlignet med vedtatt økonomiplan. -I 2016 har vi sett en betydelig økning i antall syklister i byen. Det er bra for klima, folkehelse og fremkommelighet. Derfor reverserer Venstre sykkelkuttet i alternativt budsjett, sier hun.