Venstres helsepolitiske talsperson, Ketil Kjenseth, er langt på vei fornøyd med avtalen:
– Det vi har blitt enige med regjeringen og KrF om nå, er at vi skal ha ett felles egenandelstak i 2018, som blir lavere enn de to egenandelstakene vi har i dag, til sammen. Slik blir det billigere for dem som benytter helsetjenestene aller mest, altså de sykeste.
Slik blir det billigere for dem som benytter helsetjenestene aller mest, altså de sykeste
Ikke samordnet i dag
Slik det er i dag, kan man si at det eksisterer tre egenandelstak:
- «Egenandelstak 0» er gratis fysioterapi til dem som står på den såkalte diagnoselista. Dette er for eksempel en del kronikergrupper.
- Egenandelstak 1 gir frikort til alle som har brukt mer enn 2185 kroner i løpet av et kalenderår på apotek, bandasjist, psykolog, sykehus, poliklinikk, røntgen eller pasientreiser.
- Egenandelstak 2 er en annen frikortordning. Det slår inn når du har brukt 2670 kroner på fysioterapeut (for behandling av andre sykdommer/skader enn de som er på diagnoselista), behandling av enkelte tannsykdommer, opphold på godkjent opptreningsinstitusjon eller pasientreiser med Oslo universitetssykehus – Rikshospitalet.
– Poenget er at dem som har størst behov for helsehjelp i dag, gjerne benytter seg av tjenester innenfor både egenandelstak 1 og 2, og dermed må ut med nesten 5000 kroner før de får tjenestene dekket av staten resten av året. Mange spør seg hvorfor en del mennesker som har mindre alvorlige sykdommer enn dem selv, skal motta gratis fysioterapi, mens de selv må ut med store summer for å få behandling som utgjør forskjellen mellom liv og død, sier Kjenseth.
Venstre har i en såkalt «verbal» i budsjettavtalen hvor det står at man fra 2018 skal slå sammen alle egenandelstakene til ett, og at det skal ligge på 3000 kr. Da blir systemet likt for alle, og billigere for dem som trenger det mest.
Mer rettferdig
Det er regjeringen selv som har valgt å fjerne diagnoselista og dermed gratis fysioterapi for enkelte grupper. Venstre gikk imot dette i sitt alternative budsjett, men fikk ikke gjennomslag for det i forhandlingene. Venstre har også ønsket å utrede denne og de andre egenandelssystemene, men har ikke fått med seg flertallet.
Kjenseth mener likevel at alternativet med sammenslåing av takene er et godt kompromiss:
Hvorfor skal det være forskjell på hva du betaler for og trenger når du er syk?
– Hvorfor skal det være forskjell på hva du betaler for og trenger når du er syk? Nordheim-utvalget har også pekt på behovet for en harmonisering – av hensyn til rettferdighet. Og Venstres modell, som nå ligger i budsjettavtalen, er nettopp det.