– Enigheten er et veldig godt utgangspunkt for Oppland. Luftambulanse ved Mjøsbrua, planleggingsmidler til jernbane og satsing på biodrivstoff er tiltak som vil slå positivt ut for økonomien i fylket, som trygger innbyggerne, og som vil gjøre Oppland grønnere, sier en fornøyd Kjenseth.
Han har vært tett på budsjettforhandlingene, om ikke i selve forhandlingsrommet. Det er Kjenseth som har kjempet gjennom de 10 millionene som nå skal settes av til å opprette en luftambulansebase i Innlandet. Basen har vært ønsket fra flere hold, fordi Innlandet er området med dårligst luftambulansedekning i Norge i dag. Alle partier har støttet en slik base, men det er altså bare Kjenseth og Venstre som nå endelig har fått gjennomslag for den nødvendige oppstartsbevilgningen.
– Arbeidet er ikke avsluttet med denne avtalen. Nå skal jeg jobbe for at en del av pengene til jernbane går til arbeidet med å nå målet om dobbeltspor til Lillehammer innen 2030. I budsjettavtalen ligger det planleggingsmidler til utbyggingen mellom Hamar og Lillehammer. Det er veldig mye bedre enn regjeringens opprinnelige forslag, hvor det lå forsvinnende lite til Intercity-satsingen.
Lørdagens budsjettavtale inneholder 830 millioner kroner mer til tog enn det regjeringen hadde i sitt opprinnelige budsjett. Men avtalen er også god når det kommer til annen miljøvennlig transport i Oppland:
– Satsingen på biodrivstoff er veldig godt nytt for oss. Nå skal innblandingsprosenten økes til 20 prosent, som betyr at det blir mer miljøvennlig å kjøre med diesel på tanken. Det er bra for folk som er avhengige av bil for å komme seg frem. I tillegg kan skogene i Oppland utnyttes til biomasseproduksjon, og det kan vi tjene penger på. Budsjettet legger et godt grunnlag for den grønne oppturen Oppland Venstre har jobbet for, avslutter Kjenseth.