Flertallspartienes budsjettforslag anerkjenner viktigheten av kultur og idrett

Kultur og idrett skaper liv og gjør byen en spennende reisemål., Foto: Multiconsult

Leder av kommunalstyret for kultur og idrett, Annamaria Gutierrez (V) er godt fornøyd med Stavanger-budsjettet for 2017. Her er hennes refleksjoner om budsjettavtalen som vedtas i bystyret 12. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Skrevet av Annamaria Gutierrez (V)

Kultur og idrett skaper liv, skaper arbeidsplasser og gjør byen en spennende reisemål. Stavanger skal være en attraktiv by å bo i og en attraktiv by å besøke som turist. Flertallspartienes budsjettforslag anerkjenner viktigheten av kultur og idrett, og legger gode rammer til deres arbeid i 2017.

Gutierrez1 Stavangers befolkning bruker byen sin aktivt: Byens idrettshaller og ulike baner er fulle av liv, og det er et stort mangfold innen idrettsfeltet. I Stavanger finner man alt fra fotball-, turn- til badminton- og skateklubber. Siden 2008 har byen fått et skikkelig idrettsløft og i dag har vi nye svømmehaller og en helt ny skatepark av europeisk standard. Men hallene i seg selv er ikke noe uten innhold.
Derfor ville flertallspartiene reversere Rådmannens kuttforslag for Idrettsrådet og la til 500.000 til å styrke deres arbeid. I tillegg har vi lagt til ytterligere 300.000 til Idrettspatruljen, som er Idrettsrådets satsing for å sette fokus på fysisk aktivitet i Stavanger skolen.

Stavanger er også en etablert kulturby med faglig sterke kulturaktører og kulturinstitusjoner med god omdømme nasjonalt. Stavangers konsoliderte museer MUST har utviklet seg i de siste årene og i 2016 har de satt i gang byggingen av en ny nasjonal industrimuseum i Stavanger, Grafisk Museum. Finansieringen til dette er lagt til i Handling- og Økonomiplanen.

Mye av Stavangers kulturarbeid og kulturproduksjon foregår i det såkalt frie feltet. Byens festivaler og freelance-produksjoner får sine tildelinger fra en samlet pott øremerket til det frie feltet. Dessverre er ikke denne potten blitt styrket på årevis. Derfor styrker flertallspartiene dette feltet med en hel million ekstra i 2017, og av dette er 100.000 kr øremerket til et forprosjekt for skulpturpark og 100.000 kr øremerket et forprosjekt til 10 årsjubileum av Stavangers Europeisk Kulturhovedstadsår i 2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**