Mobbeknapp i Harstad

Foto: Anita Mikalsen

Harstad Venstre fortsetter kampen mot mobbing i Harstadskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Etter initativ fra Anita Mikalsen, hadde Venstres representant Even Aronsen i kommunestyret 24.11 en interpellasjon om mobbeknapp i Harstad Kommune. Med en liten endring av forslaget til representanten, går Harstad Kommune inn for mobbeknapp som senere skal evalueres av aktuelle utvalg og barn- og unges kommunestyre. Under kan du lese interpellasjonen i sin helhet.

“Mobbeknapp i Harstad Kommune

For oss i Venstre er det viktig at alle elever føler seg trygge på skolen og har en god skolehverdag. Man kan ikke legge skjul på at mobbing skjer i skolen og at flere elever er utsatt.

Et tiltak vi ønsker å innføre i Harstad kommune er «mobbeknappen». Denne funksjonen er innført bl.a. på alle skolene i Bodø. Mobbeknappen skal være en liten del av det forebyggende arbeidet mot mobbing i kommunen og et supplement til miljøarbeid. Knappen skal være tilgjengelig på hjemmesidene til alle skolene slik at det skal bli enklere å si ifra for eleven eller de foresatte om de opplever mobbing på skolen. Slik slipper de å lete etter telefonnummer og adresser. Ved å trykke på knappen kan man legge igjen en beskjed som går til skolens rektor for å melde situasjonen. Dette er en funksjon med veldig lav kostnad og som kan ha stor virkning. Mobbeknappen vil dokumentere når en sak er meldt. Vi ønsker at administrasjonen skal vurdere om foreldrene skal få tilbakemeldinger i mobbeknappen på hvilke rettigheter de har, samt videre saksgang.

Vi ønsker at administrasjonen skal se på mulighet for å implentere en lignende ordning i Harstad. Lav terskel for å gi beskjed om tilfeller av mobbing er viktig i kampen for en tryggere og hyggeligere skolehverdag. Den kan brukes av mobbeoffere, foreldre og kanskje bare av noen som har observert noen bli mobbet.

Forslag til vedtak

• Saken om å få en «mobbeknapp» i Harstad Kommune oversendes utvalg for Oppvekst og Kultur og Helse og Omsorg for behandling”

Venstre er fornøyde med at man i Harstad Kommune fortsetter å sette mobbing på dagsorden. Kampen mot mobbing krever kontinuerlig jobb. Venstre vil alltid kjempe for en tryggest og best mulig skolehverdag for alle elever.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**