Utvidelse av cruisekapasiteten for Oslo havn diskuteres. Samtidig har Oslo store utfordringer i forhold til luftforurensning. Cruisebåtene og de store fergene har svært store behov for elektrisitet og kjører dieselaggregater med lav virkningsgrad og enorme utslipp av NOx, sot, partikler og CO2 for å dekke elbehovet når de ligger i havn. NOx-utslippet fra en cruisebåt som ligger til havn i 8 timer tilsvarer utslippet fra 10.000 biler som kjører fra Oslo til Trondheim. Det er kun ColorLine ved Filipstad som siden 2011 har fått landstrøm. Nye landstrømanlegg i Oslo havn blir stadig skjøvet ut i tid. Inntaksmulighet for landstrøm er blitt et internasjonalt krav for cruisebåter og internasjonale kontaktstandarder er vedtatt.
I Geirangerfjorden, der man har store luftforurensningsproblemer fra mange anløp av cruisebåter, planlegges det å bygge anløpsterminaler og bøyer med landstrøm lenger ut i fjorden, samt frakt av gjestene med elektriske ferger til land. Det samme kan gjøres i Oslo. Ved å anlegge bøyer med landstrøm i Indre Oslofjord vil man både få økt cruisebåtkapasitet uten store investeringer i kaianlegg, bedret luftkvalitet i Oslo og lavere klimautslipp.
Derfor vil Frogner Venstre:
- etablere landstrøm for eksisterende cruisetermanal og danskefergene på Vippetangen
- utrede mulighet for bøyeanlegg for anlegg av cruisebåter sammen med elektriske ferger
- utrede tilførsel av landstrøm til bøyeanlegg for cruisebåter