Helhetlig parkeringspolitikk
– Det er riktig å begrense parkeringsmulighetene for bil, ikke minst der kollektivtilbudet er godt, sier Schytz. Hun er derfor glad for at Venstre fikk støtte for forslaget om en mer helhetlig parkeringspolitikk.
Fylkestinget får en sak om parkering på Akershus fylkeskommunes videregående skoler og for sentraladministrasjonen i Oslo våren 2017.
– Der skal det også vurderes om det skal tas betaling for parkering og om tomteprisene ved en del av våre videregående skoler er så høye at det vil være økonomisk fordelaktig å begrense parkeringsarealene. Vi ser fram til å få denne saken til våren, sier Schytz.
Venstres interpellasjon:
Klimaforliket i Stortinget slår fast at trafikkveksten skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Parkeringspolitikk er et effektivt virkemiddel for å begrense bilbruk. Det er kommunene som fastsetter parkeringsnormer og dermed forvalter et sterkt virkemiddel for å begrense bilbruken. Akershus fylkeskommune kan imidlertid bidra ved å legge normer for sine egne parkeringsplasser, både på de videregående skolene og ved sentraladministrasjonen. Noen virksomheter ligger sentralt ved kollektivknutepunkter, mens andre gjør det ikke, dette bør også avspeiles i parkeringspolitikken. Både tilgang på parkeringsplass og pris for parkering har betydning for hvor attraktivt det er å bruke bil.
Forslag til vedtak:
Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om en helhetlig parkeringspolitikk for de videregående skolene i Akershus og for sentraladministrasjonen, med vurdering både antall parkeringsplasser og innføring av parkeringsavgift, tilrettelegging for sykkelparkering og nullutslippsbiler på parkeringsplassene.
Svaret fra fylkeskommunen