I dag fraktes det ca 1,5 mill tonn kalkstein med lastebiler, fra Tromsdalen og ned til havna. Søknad er sendt for å få tillatelse til å øke uttak fra 2 mill tonn til 4 mill tonn.
Rv 72 er en belasta strekning med mye tungtransport i dag. Hvordan blir det om trafikken økes? Hvem tørr gå og sykle på vegen? Hvordan blir det å oppholde seg utendørs for beboerne langs vegen?
I august 2015 argumenterte Venstre for at gangvegen langs fv 72 måtte flyttes opp på prioriteringslista. Iflg flere medlemmer i trafikksikkerhetsutvalget var den store økningen av kalkbiler siden forrige gang det ble laget prioriteringsliste, ikke blitt diskutert. I planen er tiltakene langs rv 72 prioritert som nr 9, 15 og 16. Venstre mente at disse tiltakene må prioriteres høyere fra kommunens side. Johannes Rossvold foreslo derfor følgende: «Trafikksikkerhetsplan 2016-2020 sendes tilbake til Trafikksikkerhetsutvalget for ny gjennomgang av prioriteringene knyttet til gangvei langs fv. 72.» Kun 7 kommunestyremedlemmer var enige i det.
På orienteringsmøte på Heimly den 8. nov. kunne en få inntrykk av at kommunen ikke har noe vi skulle ha sagt vedr. gang og sykkelveger. Ordføreren fremhevet at det var fylkets ansvar. Men: Det er kommunen som lager prioriteringsliste over gang- og sykkelveger for vår kommune og det er vi som må bidra med argumenter for hvorfor rv 72 er spesielt belastet i forhold til andre vegstrekninger.
Verdal Venstre vil ikke støtte en evt. utvidelse av uttak i Tromsdalen før det er iverksatt akseptable løsninger for innbyggerne i Ness og for myke trafikanter langs riksvegen.
Bjørn Stian Hojem, leder Verdal Venstre
Brita Kleven Thorsvik, kommunestyrerepresentant Venstre