LIVEBLOGG: Bystyrets møte 16.11.16

Foto: Oslo Venstre

Oslo Venstre blogger som vanlig live fra bystyrets møte. Her kan du følge ekstra nøye med på hva Venstres representanter foretar seg i salen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Hei og velkommen til livebloggen! I dag er det varabonanza i bystyret!

15:00 Opprop
For Venstre møter Hallstein Bjercke, Espen Ophaug (erstattes av Erik Borge Skei kl. 16.00), Odd Einar Dørum (for Guri Melby) og Julianne Ferskaug (for Toril Berge Flatabø).

15.06 Muntlig spørretime
-Første spørsmål handler om byrådets omtale av private aktører i barnehagesektoren og avtalen deres med Rødt. Hallstein Bjercke følger opp spørsmålet. Det er ikke noe nytt at Rødt omtaler private barnehagedriftere som parasitter og med sterk retorikk, men det er nytt at Arbeiderpartiet også føyer seg i rekken og ikke tar avstand fra de karakteristikkene. Hvor langt er byrådet villige til å la omtalen av mange av de som driver barnehage i Oslo gå, spurte Bjercke.

-Hallstein Bjercke stiller spørsmål om eiendomsskatten. Nå må mange OBOS-leiligheter betale eiendomsskatt, og det har byrådslederen lovet at de ikke skulle. Hvordan skal byrådslederen sørge for at løftene hans blir holdt og hvis han har forlatt løftene sine, hvordan tror han det påvirker tilliten til politikerne?
-Byrådslederen svarer at han er stolt over valgkampen og at han opplever at de har vært ærlige.-Bjercke følger opp med spørsmål om hvorvidt eiendomsskatt på næringseiendom er nødvendig når byrådets satsinger finansieres av boligskatten alene.
-Byrådslederen svarer ikke på spørsmålet, men det ser ut til at det fortsatt blir skatt på næringseiendom.

-Aina Stenersen (Frp) stiller spørsmål om søppelhåndteringssituasjonen. Hallstein Bjercke følger opp. Dette er en uakseptabel situasjon, og typer ting på at det vil ta ytterligere minst en måned før søppeltømmingen er normalisert. Kan byrådet garantere at folk vil få tømt søppelet sitt før jul, spurte Bjercke.
-Byrådslederen svarer (byråd Berg er ikke tilstede). Han har stor tillit til at dette følges opp og vil sette alle tilgjengelige ressurser inn, sa han.

-Eirik Lae Solberg (H) stiller spørsmål om Fornebubanen. Odd Einar Dørum følger opp med spørsmål om byrådets ambisjoner for Fornebubanens fremdrift. Det verserer ulike årstall om når banen kan være ferdig, men politisk ledelse har ikke kommet med noen forsikringer. Når kan spaden settes i jorda og når kan Fornebubanen være ferdig?
-Byrådslederen svarer at de ønsker at dette skal skje så fort som mulig.

Venstre gjør et bytte. Espen Ophaug går ut og inn kommer Erik Borge Skei.

-Saida Begum (H) stiller spørsmål om bruk av karakterer i skolen. Julianne Ferskaug følger opp spørsmålet. Det viktigste for V er at elevene får den tilbakemeldingen de trenger for å kunne vite hvordan de kan forbedre seg. Vil byråden forsikre seg om at skoler som ikke benytter karakterer gjennom hele året vil ha jevnlige samtaler med elevene og sørger for at elevene blir hørt i prosessen rundt egen vurdering.
-Byråd Tone Tellevik Dahl er enig med Ferskaug og forventer at rektorene følger opp.

-Odd Einar Dørum stiller spørsmål om byrådets planer for tverrforbindelse i Groruddalen i forbindelse med baneløsning for nedre Romerrike. I Oslopakke 3 må du ha fotnoteforklaring å skjønne at tverrforbindelsen ligger inne. Spørsmålet handler ikke om datoer, men om folka i Groruddalen som trenger følelsen av at de er med. Vil byrådet sørge for at tverrforbindelsen er med i alle planer på linje med de andre tiltakene som planlegges for Romerrike.
-Byrådslederen svarer ja.
-Dørum er fornøyd med svaret, men vil likevel stille et nytt spørsmålet. Vil byrådet sørge for at tverrforbindelsen er med i alle planer og at folk skjønner dette?
-Byrådslederen svarer at han skal sørge for dette.

16:29 Bystyret behandler nå forslag fra ungdommens bystyre om flere parker i Oslo
Julianne Ferskaug holder Venstres innlegg. Venstre er svært opptatt av Oslos grønne lunger og støtter helhjertet ungdommens bystyres intensjoner om at alle skal ha en park i sitt nærmiljø. Oslo vokser raskt, og grøntarealene våre er viktige for livskvalitet, idrett, rekreasjon, lek og biologisk mangfold. Vi må verne om grøntområdene, ikke bygge dem ned, sa Ferskaug. Videre pekte hun på Venstres forslag om en egen parkstrategi for kommunen slik at vi har et bevisst forhold til hvordan parkene våre etableres, ivaretas og vedlikeholdes i fremtiden. På vegne av Venstre vil jeg takke UBM for å sette en viktig sak på dagsorden, sa Ferskaug.

Odd Einar Dørum tar også ordet. Ungdomsgenerasjonen har en visdom. Han snakket ellers om skolehager og at byrådet ikke leverer saken om urbant landbruk. Han oppmuntret byrådet til å levere en sak om urbant landbruk og om skolehager. Det er enkle grep vi kan gjøre med stor betydning.

17:10: Nå behandler bystyret privat forslag fra Odd Einar Dørum og Espen Ophaug om lokalpresstøtte
Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Han ga honnør til representantene fra pressen som er tilstede i bystyresalen. Men i flere bydeler har man i dag ingen lokalpresse. Dørum er forundret over at byrådet ikke ønsker dette all den tid de gikk til valg på mer lokalpresse. Et levende demokrati er avhengig av en uavhengig og kritisk presse. I hele min tid i politikken har det vært en velsignet plage at journalister hele tiden har spurt meg hva jeg driver med. Når de funksjonene forsvinner så forsvinner også en del av det levende demokratiet, sa Dørum.

Julie Lødrup fra Arbeiderpartiet holdt for øvrig et meget interessant innlegg der hun ga byrådet æren for at rikspressen, eksemplifisert ved Aftenposten, Dagsavisen og Dagbladet, nå skriver mer om Oslo. Spenstig.

Dørum holder også debattens siste innlegg. Dette forslaget handler om journalistikken, ikke hvilket medium man benytter seg av. Det er ingen tilfeldighet at Fritt ord har prosjekter i Norge for lokalpresse. De opplever hva som skjer, sa Dørum.

18:16: Nå behandles privat forslag fra Frp om å ta Nedre Grefsen ut av kommuneplanen
-Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Han sier at den manglende oppmerksomheten rundt konsekvensen av kommuneplanen for Nedre Grefsen viser behovet for å forsterke medvirkningsprosessene i kommuneplanen og andre planer og viser i den sammenheng til sitt forslag om dette som ligger til behandling i Finanskomiteen. Han nevner også en rekke andre tiltak som kan bidra til å gjøre kommuneplanen mer lesbar for befolkningen. For Venstre er det viktig at området ikke utvikles stykkevis og delt, men får en helhetlig planlegging, og at det ikke settes i gang detaljreguleringer før denne planen er laget, hørt og vedtatt av bystyret.

18:47: Nå behandles områderegulering og Futurebuiltprosjekt på Furuset
-Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Områdeplanen er en god plan for utvikling av Furuset. Den legger til rette for mange nye boliger, blant annet. En viktig forutsetning er lokk over E6. Dette må byrådet følge opp. Venstre støtter i hovedsak planen slik den er fremmet. Men boligprosjektet i Karihaugveien har behov for en litt justert leilighetsfordelingsnorm. Vi er derfor med på et endringsforslag knyttet til det. Venstre støtter byrådet i noe begrenset fortetting på noen av eiendommene. Alt i alt er dette en god plan, men jeg understreker igjen viktigheten av langt lokk over E6, sa Ophaug.

-Odd Einar tar også ordet. Han snakket om viktigheten av lokket han også. Det må være en del av vår bevissthet i reforhandlingen av Oslopakke 3 i 2020.

19:22: Nå behandles Oslo kommunes høringsuttalelse til reguleringsplan for E18
-Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Da vi satt i byråd la vi stor vekt på godt samarbeid med Bærum og Akershus for øvrig. Med denne måten å behandle høringsuttalelsen på provoserer Akershus. Denne saken er et kroneksempel på en merkverdig saksbehandling. Situasjonen er at byrådet fremmer forslag om innsigelsen i komiteen, over bordet, etter at møtet hadde startet. Hvorfor hadde de ikke varslet dette før? Svaret fra byråden på det spørsmålet var uklart. Dette er en merkelig holdning til innsigelse som virkemiddel. Byrådet og byrådspartiene har ikke samkjørt seg, og det er også oppsiktsvekkende. Dette er slett politisk håndverk, sa Ophaug.

Hallstein Bjercke tar også ordet. En fornyelse av E18 er en forutsetning for så godt sim alle de kommende større boligutbyggingene i Bærum. Derfor har også SV og MDG i fylkesutvalget gitt klarsignal for denne planen. Høvik og Sandvika er svært belasta av støy og luftforurensing, E18 i tunnel frigir nye områder og ikke minst sørger for et bedre bomiljø. Reguleringsplanen til Bærum kommune er i tråd med Oslopakke 3-enigheten og Venstre mener ikke det er grunnlag for innsigelse, sa Bjercke.

19:54 Bystyret behandler nå sak fra ungdommens bystyre om bevaring av Oslos lokale bedrifter
-Julianne Ferskaug holder Venstres innlegg. Ferskaug viser til at Venstre i byråd gjorde mye for å sikre et levende næringsliv for små- og mellomstore bedrifter og lokale selvstendige næringsdrivende, men at det er bekymringsverdig med innføringen av eiendomsskatt på næringseiendom. Denne skatten vil ramme små- og mellomstore bedrifter i Oslo særlig hardt.

19:59 Til sist i dag behandler bystyret et privat forslag fra Krf om at det skal være minst 25% ideelle driftere i omsorgstjenestene i byen.
-Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Venstre er opptatt av mangfold i omsorgstjenestene, og det ideelle representerer en stor innsats i de tjenestene. Vi ønsker ikke å stille et krav om % her, fordi vi er mer opptatt av kvalitet enn hvem som driver tjenestene, kommer Dørum til å si (sånn omtrent).

Livebloggen må dessverre takke for i dag, men i desember er vi tilbake med hele TO møter! HURRA! Takk for i kveld!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**