Venstre vil ha ungdomsråd i Lier

Lier Venstre ønsker å etablere ungdomsråd i Lier., IFoto: stockphoto

I mai 2016 tok Venstres Marianne Berg initiativ til opprettelse av et Ungdomsråd i Lier kommune. Tirsdag 8. november blir Grunnskole-, barnehage- og kulturutvalget orientert om status. Det er første gang siden Formannskapet besluttet å ikke opprette ungdomsråd i august 2010 at dette blir tatt opp til politisk behandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Det skal være godt å være ung i Lier

Venstre er svært opptatt av at det skal være godt for barn og unge å vokse opp i Lier. Der de unge gis anledning til medbestemmelse og påvirkning gjennom demokratiske prosesser, får de mulighet til å bli tatt på alvor og ha reell innflytelse. Der barn og unge trives, er det godt å være for alle.

Stedstilhørighet

I følge NIBR-rapport 2012:16 vil ungdom som får delta i lokale medvirkningsorgan knytte tettere bånd til stedet de bor, og dersom de i tillegg føler at deres mening tillegges betydning for politikerne og stedet, er det større sannsynlighet for at disse ungdommene fortsetter å være engasjerte i stedet sitt, og vende tilbake etter endte studier.
Medvirkning og valgdeltakelse

Valgdeltakelse og innbyggermedvirkning henger sammen. Lav valgdeltakelse blant unge må tas på alvor. Ved å etablere et ungdomsråd i Lier blir rådet et talerør og en felles arena for saker som er aktuelle for barn og unge. Ungdomsrådet som kan ha representanter fra ungdomsskoler, videregående skoler, ungdomsmiljøer og organisasjoner blir en naturlig forlengelse av de unges kommunestyre som har representanter fra 1.-10. trinn.

Raushet i politikken

En rask undersøkelse blant kommuner som har praktiserer bruk av ungdomsråd viser at noen kommuner er rausere enn andre. Ungdomsrådet har møte- og talerett i hovedutvalgene, Formannskap og Bystyret i Lillesand, på Stord har rådet solide vedtekter og forutsetninger og i Harstad får representantene i Ungdomsrådet grundig opplæring i demokrati og politikk. Ved å gi ungdommen spillerom og god opplæring styrker vi rekrutteringen til politikken.

Noen ting vet bare ungdom

Det er noen ting bare den til enhver tid sittende ungdomsgruppen vet. Det kan være om hvordan rene ungdomssaker ser ut, til interesser, moter, trender; rett og slett kunnskap om hvordan det er å være ung i dag. Voksne kan anta at man husker eller vet, men dette er å overvurdere egen innsikt og kunnskap. Ungdom er eksperter i å være ungdom, og dersom vi ønsker deres innsikt må vi spørre dem, ikke bare anta at vi vet hva de mener og ønsker.
Ungdom kan bidra med sin kompetanse og erfaringer, utfordre erfarne politikere med nye og unike perspektiv. La oss gi dem muligheten til det i Lier.

Marianne Berg, leder GBK-utvalget

Tove Hofstad, gruppeleder Lier Venstre