Hverdagsrehabilitering: Verdighet og mestring

Maria Serafia Fjellstad , Foto: Jo Straube / Venstre

Et toåring pilotprosjekt nærmer seg havn, og Hverdagsrehabilitering er nå vedtatt videreført i Harstad kommune. Maria Serafia Fjellstad jublet i torsdagens kommunestyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

“I 2012 løftet jeg frem Hverdagsrehabilitering gjennom en interpellasjon i kommunestyret. Saken skjøt deretter fart gjennom vedtatt forprosjekt, før deretter pilotprosjektet,” fortalte Maria Serafia Fjellstad.

Hverdagsrehabilitering er enkelt forklart når man tilbyr trening i hjemmet i en tidsavgrenset fase med mål om å opprettholde og styrke funksjon, og med dette også utsette funksjonsfall. Koordinert tverrfaglig innsats er det som skal til; og dermed kan behovet for hjelp deretter være lavere enn før. Som bigevinst ser vi også med det lavere kostnader til pleie- og omsorgstjenester. Essensen er å endre fokus fra pleie og hjelp, til støtte i å utnytte egne ressurser og egen deltakelse i hverdagssituasjoner. Dette var råd Harstad kommune også fikk i en større konsulentrapport om våre utfordringer innen helse og omsorg (PWC). Harstad Venstre hadde i sitt program for inneværende periode programfestet et ønske om å videreutvikle Hverdagsrehabilitering fra pilotprosjekt til drift.

“Harstad Venstre er og skal være partiet som alltid fronter forebyggende helsearbeid”, framhevet Fjellstad. Å investere i framtida betyr vunnet funksjon, vunne leveår, vunnet helse, og kan også bety reduserte kostnader i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Hverdagsrehabilitering føyer seg inn i rekken. I pilotprosjektet bekreftes det at brukerne opplever økt egenmestring, og det er målbart gjennom behov for færre timer hjelp per uke. Utfordringene prosjektet beskriver er den uvante tankegangen dette kan være for organisasjonen: det medfører at det ennå er et stykke arbeid som gjenstår.

“Vi ønsker hverdagsmestring som grunnleggende tankesett i kommunens helse og omsorgstjeneste, og som en viktig del av vår satsning på tidlig innsats, forebygging og rehabilitering. Og jeg håper: at neste gang hverdagsrehabilitering står som tema på agendaen, så er vi også klare for neste steg: å bringe tankesettet videre til andre brukergrupper i Harstad kommune,” avsluttet Maria Serafia Fjellstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**